Hoe maak je rode kool klaar, zonder dat het snotterg wordt en dat het een beetje zoet smaakt?

Het komt net uit een pot of pakje, maar is een echte kool.

Toegevoegd na 2 uur:
Het is dus nIet uit een pot of pakje. (sorry de i is een beetje kapot op mijn toetsenbord).

13 jaar geleden
in: Koken
7K
Snuffel
13 jaar geleden
sorry

Het beste antwoord

Dat te zoete is nu juist de reden dat ik rode kool liever zelf klaarmaak dan een pakje of een potje te gebruiken. Hoewel ik een appeltje erbij wel weer lekker vind.

Snij de rode kool doormidden (een grote in vieren), verwijder de kern en snijd de stukken in ragfijne reepjes. Doe in een pan met een flinke bodem kokend water met een beetje zout. Kook een (moes-)appeltje en een laurierblaadje mee. Laat een half uur koken (vaak wordt 20 minuten geadviseerd maar dan vind ik de kool toch iets te veel ‘bite’ hebben). Doe er een klein beetje azijn of citroensap door. Maak met een beetje kookvocht wat maïzena (niet teveel om papperigheid te voorkomen) aan en bind daar, al roerend de rode kool mee. Doe er een klontje boter door en rasp er nootmuskaat over. Heerlijk met bloedworst of een balletje gehakt. Eet smakelijk.

Toegevoegd na 19 minuten:
Doe er eventueel nog een paar kruidnageltjes en peper bij. Hoeft niet per se maar geeft wel extra smaak. Niet vergeten er voor het eten uit te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Niet laten koken, alleen opwarmen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kook het zoals Keesvi beschrijft. Voor het "zoetje" doe ik er rozijntjes doorheen, voor het "lekker" een beetje kaneel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt misschien raar maar probeer het eens: Koude rode kool, b.v. met appel is heerlijk zó uit het potje. Nergens voor nodig om het te verwarmen, het is nl. al gekookt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dat is zo, maar vragensteller zit met een hele kool :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je weleens döner kebap gegeten met rauwe, heel fijn gesneden rode kool? Eventueel even blancheren maar je likt je vingers erbij af!
Aanvulling op het antwoord van Keesvi: Doe de azijn of het citroensap er al direct bij dan blijft de kool mooier van kleur. In plaats van appel doe ik er ook wel eens een paar lepels appelmoes in (pas als de rode kool gaar is) en om het wat zoeter te maken kun je er een schepje bruine basterdsuiker doordoen.
Pas op met bindmiddel zoals maizena, hier wordt het juist snotterig van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons is de rode kool nooit snotterig hoor, wij koken het gewoon, en om het lekker(der) te maken doen wij er appelmoes bij of er stukjes appel door, anders is het inderdaad niet zo zoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het weer anders, ik stoom de (flinterdun gesneden) kool ongeveer 8 minuten, en dan doe ik er een sausje over van mosterd, iets rode wijnazijn, en een schepje honing met een beetje peper. Heerlijk en door het stomen blijft de structuur heel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kool schaven of heel fijn snijden en koken (ongeveer 20-25 minuten) met ee in stukjes gesneden zoete appel.

Overigens is een restje niet gekookte, geschaafde rode kool ook heel lekker in of als salade. Je kunt het gewoon rauw eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het als volgt;

Snijd een rode kool in fijne reepjes en doe ze met wat water in een pan. Breng aan de kook.
Doe er vervolgens 1 grote of 2 kleine laurierblaadjes bij,
3 kruidnageltjes, wat peper en zout bij.
Schil intussen 1 grote goudrenet ( die is het lekkerst) en snijd deze in dunne partjes of blokjes. Bestrooi deze blokjes ( partjes) met kaneel. Doe de appel nu bij de rode kool. Doe er gelijk 2-3 el bruine suiker bij.
Laat alles nu een half uurtje sudderen.
Giet de rode kool dan af en verwijder het laurierblad en de kruidnagels. Je kunt evtl. nog niet helemaal alles afgieten maar het kookvocht binden met wat aardappelzetmeel, bloem, maizena of allesbinder.
Hij wordt echt niet snotterig en is heerlijk zoetig en kruidig
op deze manier.
Ik deed het ooit zo omdat mijn azijn op was (en je denkt dat azijn erin hoort toch?) Ik doe het nu dus alleen met zure appel en mag het van 'mijn mannen' niet eens meer anders doen.;)
amc