Wat is een goed en lekker diner en toch ook cholesterolverlagend?

Morgen is mijn verjaardag, maar ik ben op een cholesterol verlagend dieet..
Ik wil toch wel een lekker diner maken, maar....ook wel cholesterol verlagend..
En eventueel ook een recept voor t nagerecht..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Snijd bifstuk in dunne reepjes en bak ze snel bruin in wat plantaardige olie. Neem uit de pan en bak in de rest bakvet; uiringetjes, reepjes rode- en groene paprika en champignons. Op niet te hoog vuur bakken tot ze zacht zijn. het vlees er weer bij en toevoegen; tomatensaus, water, worcestershire sauce en een beetje suiker. laat 1 klein uurtje pruttelen, maak op smaak met versgemalen (knoflook)peper en serveer met gekookte rijst. Basmati- of wilde rijst is er erg lekker bij. Nog een lekkere frisse salade erbij en klaar. Aardbeienmousse als toetje ; Doe 500 gr. kwark (20% vet) in een wijde kom en klop stevig. Doe er 1 volle eetl. ongezouten pistachenootjes geplet bij en klop er goed doorheen. Was 400 gr. aardbeien en verwijdeer de kroontjes. Snijd de helft in stukjes en plet ze met een vork. Roer ze door de kwark en zet 1-2 uur in de vriezer tot ze licht opgesteven is. Snijd intussen de andere helft van de aardbeien in helften. Leg ze op een diep bord, dek af met huishoudfolie en zet in de koelkast. Je kunt er ook kiwiplakjes/halve plakjes door doen. Verdeel net voor het opdienen de vruchten over de kwark en garneer met gesnipperde verse muntblaadjes. Een heerlijk fris toetje. Alvast gefeliciteerd en een fijne dag!

Op deze site staan vele cholesterol verlagende recepten: http://www.gezondweb.be/GezondWeb/Extra/Zoek.htm?SearchWord=cholesterolverlagend. Aspergesoep met garnalen, geroosterde groenten, zalm met tomaat en broccoli, enz. Daar kun je eens op kijken. Kleine appelgebakjes staan er ook tussen. Dat is misschien wel een leuk/lekker idee voor het nagerecht. http://www.gezondweb.be/GezondWeb/Rubrieken/voedingrecepten/receptengezondkoken/recepten/Desserten/Kleine-appelgebakjes.htm Oja, alvast gefeliciteerd & veel plezier/succes!

De principes van een cholesterolverlagend dieet zijn: - gevarieerde voeding. - matig gebruik van vetten en suikers. - onbeperkt gebruik van volkorenproducten, verse groenten en fruit. -> dat geeft veel mogelijkheden! - matig alcoholgebruik. Van de groenten en fruit kan je het beste de sterkst gekleurde soorten nemen, want die bevatten meer antioxidanten. Dat kleurt ook mooi op je bord. Neem geen dessert op basis van melk, dus geen pudding, crème, ijs of mousse. Maar neem fruit voor toe, gebak op basis van eiwit, of vetarm gebak zoals genoise en biscuit. Geen kristalsuiker gebruiken, maar zoetstof zoals aspartaam of sacharine. Ook geen eigeel gebruiken, en geen sausjes (vooral niet van chocola of caramel). Hopelijk zijn in Italië ook volkorendeegwaren te koop. Heldere groentenbouillon. Volkorenspaghetti met drie kleuren paprika, ijsbergsla, kalkoen of gestoomde vis. En als dessert luchtig biscuitgebak met een frisse fruitvulling. Fijne verjaardag gewenst!

Bronnen:
http://www.dietenlijst.nl/dieten/cholester...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100