Is wit brood echt zo ongezond?

Hallo,

Vroeger nam ik voor ontbijt meestal bruin brood. Momenteel eet ik voor ontbijt alleen nog maar wit brood. Ik vraag me dan ook af of het eten van alleen wit brood ongezond is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
Er zitten bijna geen voedingsstoffen in. Volkoren is beter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ritsuka: het valt me op dat je best vaak een reactie geeft ipv een antwoord. En vaak zijn jouw reacties ook echt wel de moeite waard. Ik heb al een paar keer een reactie van jou gelezen die gewoon een + verdiende maar dat kan dan natuurlijk niet. Mag ik je vragen waarom je niet gewoon beantwoord ipv reageert?
Ritsuka
12 jaar geleden
Het is niet echt onderbouwd om als antwoord te geven. Mijn reacties zijn meestal maar 1-2 regeltjes of mijn eigen mening, niet echt een goed antwoord vind ik zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ritsuka: ja, dat klopt, je reacties zijn maar kort, maar vaak zijn ze in potentie een heel goed antwoord, als je het wat verder uitwerkt dan zijn ze gewoon goed.

Het beste antwoord

Witbrood is een geraffineerd voedingsproduct. Het is gemaakt door bloem volledig of nagenoeg volledig uit te zeven. Juist de voedingsstoffen die bijdragen aan je gezondheid, vezels, vitamines en spoorelementen zijn eruit verwijderd.

Denk niet dat je er veel beter aan doet door bruinbrood te eten. De enkele vezel die in die witte bloem terug gedeponeerd is draagt nauwelijks bij aan je gezondheid omdat vergeten is om de vitamines en de spoorelementen eraan toe te voegen.

Alleen volkorenbrood levert alle voedingsstoffen uit de hele graankorrel en daarmee een bijdrage aan je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een goedkope volkoren brood?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle supermarkten verkopen simpel volkorenbrood, zelfs de Aldi, als je even zoekt.

Andere antwoorden (2)

Witbrood is niet per definitie ongezond. Bruinbrood of volkorenbrood is alleen gezonder, omdat deze meer vezels bevatten. Nederlanders hebben vaak moeite om voldoende vezels te eten.

Per dag wordt aangeraden 30 tot 40 gram voedingsvezels te eten. Dit is veel en is voor veel mensen moeilijk om te halen. Daarom is het aan te raden volkorenbrood te eten in plaats van witbrood.

Witbrood bevat gemiddeld 0,8 gram vezels per sneetje en volkorenbrood 2,4 gram. Dit is aardig wat als je er van uit gaat dat de gemiddelde Nederlander minstens 4 boterhammen per dag eet. Bovendien bevat witbrood ongeveer 10 kilocalorieën extra per sneetje. Ook zit in bruinbrood meer ijzer dan in witbrood.

Vezels zorgen ervoor dat je darmen beter werken. Hierdoor krijg je een betere stoelgang en wordt het risico op darmkanker kleiner. Ook zijn vezels gunstig voor de waarden van het ongezonde LDL-cholesterol in je bloed. Vezels dragen door deze eigenschap bij aan het voorkomen van hart- en vaatziekten en diabetes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet nog de B-vitamines te noemen! Ook heel belangrijk.
Naast het gebrek van voedingsstoffen zitten er ook geen vezels in. En dat is heel slecht voor je darmen. Bij een gebrek aan vezels gaat je stoelgang moeilijker en heb je een grotere kans op darmkanker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
De kans op darmkanker wordt niet door vezels beïnvloed. Dat betreft alleen de kans op aambeien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
te hard persen. uhum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Amadea, maar als doktoren dit al ruimschoots verkondigen zal er wel een kern van waarheid inzitten denk je niet? En denk maar een logisch na. wanneer een darm niet genoeg beweging krijgt, zal het ook niet de slechte cellen en ziekte kiemen goed kunnen afvoeren...
dus op deze manier vergroot je de kans..