Iemand een snel en lekker recept met Galia meloen?

Ik ben nogal van het rauwe eten klaarmaken (bijv. sla/salades). Ieder geval, ik zag een Galia meloen liggen, en had zoiets van; dat zou wel leuk zijn om ergens in te doen. Alleen ik weet niet wat. Weet iemand een lekker recept met Galia meloen dat niet al te moeilijk is om klaar te maken? Het liefst in iets rauws, maar alle suggesties zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.2K

Het beste antwoord

Meloen kan je goed gebruiken in green smoothies, vanwege de zoetheid.
Met spinazie, sla of boerenkool wordt het een lekker gezonde smoothie. Gewoon samen door de blender gooien en dan opdrinken.
Je kan er nog ander fruit bij doen als je dat lekker vindt, aardbei past denk ik wel goed bij die combinatie. Om 'm vullender te maken, kan je amandel en/of lijnzaad mee blenderen, of wat sojayoghurt toevoegen; dan kan het als kleine maaltijd dienen.

Toegevoegd na 40 seconden:
Eventueel aanlengen met wat water, als je 'm liever wat minder sterk hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

ga naar www.snelklaar.nl, druk op "bladeren", vul "galia" in bij "zoek met de woorden" en druk op "zoek", zo krijg je al negen receptjes, succes.
12 jaar geleden
Je doet er gewoon parmaham omheen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rauwe ham erom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker is een salade met stukjes/bolletjes meloen, 1 uitgelekt blikje lychees (siroop bewaren) halve aardbeien en dunne plakjes stemgember. Alles vermengen en een dressing roeren van de lycheesiroop en gembersiroop.
Deze dressing door de vruchten mengen en garneren met een takje of blaadjes verse munt.

Toegevoegd na 19 minuten:
Meloen als smoothie;
Of maak eens een smoothie door stukjes meloen 1 uur in de diepvries te leggen en daarna samen met boerenyoghurt in de blender of keukenmachine te vermengen tot dik schuimend mengsel. Lekker verfrissend!
Een smoothie van;3 schijven, 1 geschilde limoen, 1 eetl. honing en een beetje water geeft ook een lekkere drank.

Meloen als cocktail;
Meloenstukjes in een kom doen, wat verse peper erover malen en met wat rum overgieten. Dan een tijdje afgedekt wegzetten in de koelkast. Af en toe even omroeren en lekker laten intrekken. Doe dan in een vergiet en laat uitlekken. Verdeel het in glazen en meng er rauwe ham in reepjes gesneden door of verdeel dit over de meloen.

Meloen als maaltijdsalade;
Blokjes- en plakjes meloen in een kom doen en erbij doen;
dunne plakjes ananas,stukjes gekookte sperzieboon, halve cherrytomaatjes en blokjes -of reepjes paprika.
Verdeel alles op bordjes en giet er een dressing over van;
olie, citroensap,zout,druppeltje tabasco en fijngehakte verse peterselie.
amc
12 jaar geleden
Een meloensalade

1 galia meloen
1 zakje gepelde walnoten (45 g)
2 pakjes Coburger rauwe ham (a 100 g)
6 el olijfolie
2 el witte wijnazijn
1 tl honing
1 zakje veldsla

Meloen halveren, zaadjes verwijderen en vruchtvlees in grove stukken snijden. Walnoten grof hakken. Hamplakjes één voor één strak oprollen. Rolletjes halveren. Dressing roeren van olie, azijn en honing. Op smaak brengen met zout en peper. Meloen, ham, walnoten en dressing voorzichtig door elkaar scheppen. Veldsla over vier borden verdelen. Meloensalade erop scheppen en direct serveren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meloensoep is erg lekker.
Voorbeelden genoeg te vinden op internet.
Enkele die ik persoonlijk lekker vind:
http://www.onnokleyn.nl/overzicht-voor/205--koele-meloensoep-met-gember-en-basilicum.html
of
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=274042
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In blokjes snijden, een reepje rookvlees eromheen wikkelen, vastzetten met een cocktailprikker. Zo hapklaar.
Of wat blokjes in een cocktailglas doen, wat garnalen erbij, een yoghonaisesausje erover en garneren met een blaadje selderie.
Amadea
12 jaar geleden
Gemengde sla( bijvoorbeeld rucola melange) zongedroogde tomaatjes, bolletjes mozzarella en je meloen.
Als je toch een beetje warm wilt, dan kun je er wat pasta bij koken..
Makkelijk, snel en heerlijk fris als maaltijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overgieten met rode port en een tijdje in laten trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- De combinatie rauwe ham met meloen is inderdaad erg lekker en een echte klassieker, die je net even iets anders kunt presenteren in de vorm van een carpaccio. Een halve meloen in parten snijden en deze weer in dunne plakjes verdelen. Om en om met de ham in een cirkel op het bord leggen. De lege ruimte in het midden opvullen met wat sla, die je aanmaakt met een fruitige dressing op basis van frambozen- of een andere vruchtenazijn. Eventueel kun je het geheel garneren met wat kort geroosterde pijnboompitjes.

- Of deze, erg lekker als bijgerecht bij de barbecue of ter vervanging van warme groente bij heet weer.

Salade van meloen en geitenkaas

Ingrediënten
1 galiameloen
150 g Hollandse geitenkaas (stuk), in blokjes
1 potje zwarte olijven kalamata (300 g), uitgelekt
3 el olijfolie
1 el rodewijnazijn
1/2 bakje munt (a 15 g), blad fijngesneden.

Bereiden
1. Snijd de meloen doormidden, verwijder de zaadjes met een lepel, schil de meloen en snijd het vruchtvlees in stukjes. Doe in een grote schaal en voeg de kaas en de olijven toe. 2. Meng de olie met de azijn en breng op smaak met peper en zout. Schenk de dressing over de meloen. Meng alle ingrediënten voorzichtig. Strooi de munt erover. Lekker bij gegrilde kip.

- De overgebleven halve meloen van de carpaccio kun je pureren en, aangelengd met zoete mousserende wijn of prosecco, in combinatie met een bolletje sorbetijs naar keuze, serveren als dessert (soepje van meloen) of spoom (= een verfrissing tussen het tussen- en hoofdgerecht).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meloen-komkommersalade met rucola:

* 1 komkommer,van zaadlijsten ontdaan,in halve maantjes,
* 1 galia meloen in bolletjes of blokjes,
* handvol verse muntblaadjes in reepjes,
* 2x handvol rucola,grof gesneden of gescheurd,
* zeezout,
* versgemalen zwarte peper,
* mespunt chilipoeder,
* 2 eetl versgeperst citroensap,
* 4 eetl olijfolie extra vierge.

Van de olijfolie,het citroensap,zeezout,verse peper en chilipoeder een dressing kloppen en in een grote kom mengen met de meloen,komkommer,rucola en munt.

Gevulde meloen met bosbessen en honingroom:

* 1 galia meloen,
* 300 g bosbessen,
* 150 ml slagroom,
* 40 ml vloeibare honing.

De meloen doormidden snijden (het is leuk om dat "gekarteld"te doen) en de pitjes eruit scheppen.Het vruchtvlees lossnijden en in blokjes snijden.
De slagroom stijf kloppen en mengen met de honing.Wat stukjes meloen en wat bosbessen apart houden,de rest door de slagroom scheppen.
De meloenhelften vullen met het roomfruit en decoreren met de achtergehouden bosbessen en meloen.

Kip & meloensalade:

* 4 kipfilet à 125 g ,
* 1 galia meloen in blokjes,
* 150 g cherrytomaatjes,gehalveerd,
* 100 ml witte balsamico azijn,
* 1 krop sla,gewassen in stukjes gescheurd,
* 15 bolletjes mini mozzarella,
* 1 bosje verse bieslook in stukjes geknipt,
* 1 bosje verse kervel,alleen de blaadjes,
* 2 eetl olijfolie,
* schepje suiker,
* zout,
* versgemalen zwarte peper.

De kipfilets in hete olie aanbraden,op een middelhoog vuur 12-15 bakken tot ze gaar zijn,uit de pan halen,bestrooien met zout en versgemalen peper en opzij zetten.
Van de olijfolie,balsamico,suiker,bieslook,zout en versgemalen peper een dressing kloppen.
De sla,meloen,mozzarella,tomaat en kervel mengen in een grote kom,over 4 borden verdelen en de dressing erover schenken.
De kipfilets in mooie plakjes snijden en op de salade leggen,met verse bieslook garneren en opdienen.
Met knapperig stokbrood erbij is dit een lichte maaltijdsalade.