Zijn fijne frietjes gezonder dan dikke?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
5.5K
Reddie
9 jaar geleden
Als je één keer per week friet eet maakt het niets uit.

Antwoorden (2)

Dikke friet beter dan dunne
Wist je dat ook de snit van de friet belangrijk is? Fijn gesneden frietjes slorpen veel meer vet op dan dik gesneden frietjes. Dat is ook de reden waarom chips zo calorierijk zijn.
fremar
9 jaar geleden
Tijdens het bakken dringen vetten de friet binnen.

Doordat het van buitenaf de friet binnen moet dringen heeft het bij een dikke friet veel meer moeite het binnenste van de friet te bereiken dan bij een dunne friet.
Het binnenste van een dikke friet bevat na het bakken dan ook minder vet dan het binnenste van een dunne friet.

Doordat er minder vet in zit is een dikke friet bij hetzelfde gewicht dan ook minder calorierijk en dus gezonder dan de dunne versie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies wat ik ook zou antwoorden ++++++
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mee eens, maar houd er wel rekening mee dat dikke friet langer moet bakken om helemaal gaar te worden. Hierdoor wordt het vet langer verhit, wat ook weer schadelijke stoffen kan uitlokken. Ik denk dus dat het per saldo niet heel veel uitmaakt
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@jaciem
Het vet wordt verhit in de pan. Of daar nu friet in ligt of niet, dat maakt niet veel uit. De hoeveelheid schadelijke stoffen heeft meer te maken met de leeftijd van het vet dan met de dikte van de friet.