waar ligt de grens tussen vloeibaar en vast?

Wanneer benoem je iets in liters en wanneer in kilo's?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Liter is een inhoudsmaat (lengte x breedte x hoogte) en kilo is een gewichtsmaat. Zowel een vloeistof als een vaste stof heeft een inhoud als een gewicht, en beide zijn dus te benoemen in zowel kilo's als in liters.

Een vloeistof met een volume (inhoud) van 1L heeft vaak een gewicht van ongeveer 1 kg, dit ligt echter aan de dichtheid van de stof. Zwaar water (D2O) weegt bijvoorbeeld 1,1 kg per liter.

De grens tussen vloeibaar en vast ligt bij het smeltpunt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Smeltpunt
Ik kreeg echter het idee dat dit niet jouw vraag was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als een stof vanzelf een vorm aanneemt van de omgeving en het blijft ergens inzitten dan noemt men het vloeibaar en dus liters... Moet je er moeite voor doen om het in een vorm te krijgen dan noemt met het een vaste stof en dus kilo´s en als het elke vorm aanneemt en het blijft nergens inzitten dan noemt men dat gas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar mayonaise(als je het in een pot stopt) word een grote berg. Maar word toch in liters uitgedrukt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ligt daar de grens...
Je benoemt iets in liters als je het in liters gebruikt: je drinkt bijvoorbeeld x liter water per dag, je tankt liters benzine, etcetera.
Maar men koopt aardappelen, groente, vlees en vis per kilo, omdat je dit per gewichtshoeveelheid gebruikt.
Het is dus de manier waarop we het gebruiken en hoe we daaraan gewend zijn, dat bepaalt of iets per liter of per kilo wordt aangeduid.
Maar zoals eerder ook al opgemerkt: het is technisch en theoretisch geen probleem om de benzine per kilo te verkopen, de afmetingen van een brood in liters vast te leggen en zelfs de broccoli per liter te verkopen. Het is alleen zo'n gedoe...
itsme
14 jaar geleden
Zoals al beschreven spreek je van kilo's als de stof bij kamertemperatuur vast is, en van liters als een stof dan vloeibaar is. Verder is het in "gifmengerijen" en laboratoria ook altijd spreekt in "gewicht".

Om het makkelijk te maken is kg de eenheid van Massa, en dat wil in normale taal zeggen, dat als je op de maan ben nog dezelfde massa hebt als op aarde (wat je nu weegt), Je gewicht is daar integen gigantisch gedaald, Op Aarde is dit 10x je kilogrammen aan gewicht, uitgedrukt in newton, echter omdat de aantrekkingskracht op de Maan vele malen kleiner is, is je gewicht in Newton daar veel lager dan op Aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is eigenlijk een heel gemengde vraag., die niet veel met vast of vloeibaar te maken heeft. Ik vrees een lang antwoord, maar zal het kort proberen.

Bij de verkoop, hangt de maat af van het gebruik.
Rijst wordt vaak per liter verkocht, sinaasappelen per netje en vloeistoffen soms per container. De EU heeft getracht om uitsluitend het gebruik van van Kg en liters toe te staan, maar het 'onlogische' gebruik blijft bestaan. Daarom bevat een pak rijst 400 gram, dat is precies een liter.
Duizenden andere voorbeelden. Op de markt heb je vaak hoopjes. Ik koop vaak 'genoeg voor twee matige personen' als maat.

Bij schepen is het gebruikt van een gewichtsmaat of een volume maat helemaal niet afhamkelijk van de vloeibaarheid. Dat hangt van het doel waarvoor het schip is gebouwd. Als het laadvemogen bijvoorbeel is 500kg per m3 is, en waarbij het tarief van Amsterdam-NY op Eur 500 per ton is gesteld, dan kost het verzenden van 20 m3 eendendons met een gewicht van 500 kg (zeg maar wat) toch 20 ton * 500 = EUR 10.000
Het verzenden van 1 m3 lood kost dan (zeg maar) 10 ton = EUR 5000.
Uit mijn ervaring: een volkswagen kever (naar Indonesia meegenomen toentertijd) was 6 ton.

Jouw vraag heeft dus niets te maken met waar de grens tussen vloeibaar en vast licht, maar met vele andere zaken. Ook niet bij het berekenen van de prijs. Als het eenvoudiger is om te wegen, dan wordt er gewogen, als het eenvoudiger is om te tellen, dan wordt er geteld, als het eenvoudiger is om het volume te meten, dan wordt er gemeten.

Waar we het nog niet heben gehad is, dat wij in een global village leven, d.w.z. de pakjes rijst moeten in Azie nu eenmaal worden geleverd in liters en in Europa in grammen, daarom zie je ook alleen maar pakken rijst die het veelvoud van 1 liter/400 gram zijn. Ook zie je dat vaak in productie die ook geproduceerd zijn voor de UK en de USA, de verpakking een veelvoud zijn van fluid oz en een zekere gewichtsmaat zoals die weer gebruikelijk is in andere landen.: inhoud bijvoorbeeld 500 gram, 1.3 liter en 6 floz (ik schrijf maar wat)