Kan je vlees zoals kip,rund en varken vervangen door veel insecten zoals sprinkhanen,meelwormen en maden in een maaltijd. en wat zijn dan de gevolgen?

is dit goed of slecht voor je darmen etc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem t op en zet op yt ;) kip4life!! :D

Het beste antwoord

Je kunt vlees als eiwitbron erg goed vervangen door insecten. Rundvlees bevat zo'n 20% eiwitten, terwijl de meeste insecten flink boven de 60% eiwit uitschieten. In plaats van een kipfilet van 150 gram, kun je dus ook 50 gram insecten door je bordje nasi gooien.
Daarnaast zijn insecten vet- en cholesterolarm, voor veel mensen een aanrader dus, maar je moet natuurlijk wel gevarieerd blijven eten.

Voor je lichaam is het eten van insecten als (gedeeltelijk) vervanger voor vlees dus gunstig, maar niet bijzonder merkbaar. Het grootste voordeel dat het eten van insecten met zich meebrengt is economisch en milieutechnisch te merken:
Voor het produceren van een lekkere rundervink heeft een rund eerst een aantal jaren moeten scharrelen op een flink weiland, en op een ander weiland werd nog eens voer voor hem verbouwd. Dat beest schijt aardig wat gedurende die jaren, en tast met die methaangassen ook nog eens onze ozonlaag aan. Het mag wat kosten...

Een insect is binnen een aantal dagen volgroeid, terwijl het nauwelijks wat gegeten heeft, en dat wat ie eet, wordt omgezet in voedzame proteïnen. Het sprinkhaantje hoeft dus ook weinig schadelijke troep uit te poepen.

Als met al een verstandige keuze eens te experimenteren met het eten van insecten.

Wat ik je kan aanraden:

Een handje sprinkhanen op de bank tijdens een filmpje. Smaakt bijna net als popcorn, maar met iets meer vliesjes. Tijdens mijn studie hebben we dit voorbeeld uitgeprobeerd in een donkere "bioscoop"ruimte, met mensen die niet wisten wat ze te eten kregen, en 90% van het "publiek" dacht popcorn te eten, of iets dat erop lijkt.

Daarnaast zijn meelwormen overal in te verwerken. Een beetje smaakarm, maar dat is voor de beginner misschien wel prettig ;)

Over 100 jaar weten we niet beter. Ik ben iig een groot voorstander, maar helaas het grote publiek nog niet, dus nog even geduld tot je bij de AH een onsje rupsenpâté in je winkelwagentje kunt kieperen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Insecten bevatten Vaak enorm veel proteinen, meer dan in vlees. Insecten kun je eten, door de hoge voedingswaarden zul je je sneller vol voelen. Zo zitten mieren bomvol met eiwitten. Hoe je lichaam zal reageren op het eten van insecten weet ik niet, je bent het tenslotte niet gewend om te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat meelwormen en maden en dergelijke makkelijk verteerd worden, maar dat je sprinkhanen, krekels en dergelijke dieren met een pantsertje wel erg goed moet kauwen, en je darmen zullen moeten wennen aan die extra vezels. Maar je kunt er prima op in leven blijven.