is er een benaming voor smaken voelen?

Dan bedoel ik echt een smaak "voelen" en niet "proeven"

Toegevoegd na 1 minuut:
"Voelen" in het lichaam, zoals de smaak van aardbeien voelen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Over het algemeen zegt men van voedsel dat men daarvan tijdens het eten de smaak proeft en de structuur voelt. Dit gebeurt dan alleen in de mond door met name de tong en het gehemelte. Verder in het lichaam voelt men de verschillen tussen de producten die men eet, niet meer.
8 jaar geleden
Dat heet synesthesie. Er is bestaat zelfs een app om te testen op synesthesie: http://www.ru.nl/nieuws-agenda/nieuws/vm/donders/taal-communicatie/2015/synesthesie_app/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Castle
8 jaar geleden
+ Goed gevonden. Ik had er nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Yup. +
Heb eens een cliënt gehad die (zonder hallucinogeen) geluiden kon zien. Heel zeldzaam is het volgens mij ook niets eens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt + Ik associeer al mijn hele leven alle cijfers met een vaste kleur en een aantal letters ook. Ook dat heet synesthesie. Is ook niet echt zeldzaam, alleen had ik er nog nooit iets over gehoord totdat ik onlangs inderdaad een test kreeg voorgeschoteld. Tot die tijd dacht ik nog uniek te zijn, maar die illusie is nu ook voorbij ;) Bij die test hoorde ik ook voor het eerst dat er meerdere manieren zijn om zintuiglijke waarnemingen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, toch aan elkaar te koppelen. En je hebt het of je hebt het niet, het is niet iets waarin je jezelf kunt trainen. Synesthesie dus.