Wat is de gemiddelde tijd en temperatuur van kleine filodeeg hapjes uit de oven?

Ik heb wel verschillende receptjes gevonden, maar ik wil zelf ook wat experimenteren. Wat is de veiligste temperatuur en tijd om kleine filodeeg hapjes in de oven te bereiden zonder dat ze ongaar zijn, of verbranden, en waar je dan ondertussen de temperatuur nog even wat kan ophogen of juist verlagen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik doe er geen rauwe dingen als vlees oid in die nog moeten garen. Gaat uitsluitend om het al dan niet kunnen verbranden van het filodeeg, of juist te ongaar zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
11.3K

Het beste antwoord

De baktijd is kort, afhankelijk van de groote van de vormpjes die je van het deeg gemaakt hebt. Het duurt ong. 10 tot 20 min. afhankelijk ook van de vulling.
Kaas duurt bijv. korter dan vlees. Soms moet je het ook een keer omdraaien in de oven halverwege de baktijd.
Het scheurt erg snel en dat kan je voorkomen door 2 vellen op elkaar te leggen. Denk er ook om dat je het tijdens het bewerken (na ontdooïng) onder een vochtige doek vochtig houd en steeds met gesmolten boter of een kwastje olie insmeert, wan het mag niet uitdrogen.
Erg lekker is het om tussen het deeg ook gehakte nootjes te strooien. Dit maakt het deeg extra knapperig. Is erg lekker als je ze vult met geitenkaas of spinazie met feta bijv. Alleen kan je ze met zo'n soort vulling dan beter frituren. In de oven gaan ze meestal met een zoete vulling.

Toegevoegd na 25 minuten:
Bij een vulling die gaar moet worden zoals bijv. uitgelekte diepvries spinazie,gefruite uitjes,honing en rozijntjes(één vulling) die je tot driehoekjes vouwt, verwarm je de oven voor op heet (250 graden C.) schuift de hapjes erin in het midden en na 5 min. verlaag je de oventemperatuur tot 200 graden C. Bak dit dan in 20 min. goudbruin.
Maak je bijv. een strudel met groenten gevuld en roomkaas, dan is een oven van 180 graden C. weer goed en hetelucht op 170 graden.
Bij een gebak als baklava moet de oven weer op 140 graden C. omdat dit dikkere lagen heeft.
Het ligt er dus een beetje aan hoe dik en groot de hapjes zijn.
amc
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
http://objectief.be/De-echte-hapjes-met-filodeeg.html
Kijk eens op deze site!
Je kunt ook de plakken deeg in de lengte door snijden, even inkwasten met wat gesmolten boter of licht met olie en aan een kant wat van het feta/spinazie mengsel (spinazie goed uitlekken/uitdrukken)houd aan elke kant 1 cm vrij en rol het deeg op als een sigaar.
Knijp de uiteinden dicht zodat de vulling er niet uit kan lopen en leg ze met de naad naar beneden op de bakplaat en bestrijk ze met de gesmolten boter.
Bak ze in een voorverwarmde oven van 190 graden C. in ca 25 min. gaar en bruin.
Ook lekker met een vulling van alleen verkruimelde fetakaas vermengd met 1 losgeklopt ei, snufje nootmuskaat en fijngehakte munt. Die arachide olie van koninginnedag zou ik niet gebruiken :( maar de zonnebloemolie kan ook best hoor als je ze zoals in het filmpje wilt maken. Het hoeft echt niet gefrituurd alleen te gebeuren. (^-^). Succes!