Waarom bruine bonen afspoelen?

Op de verpakking van het pakje van de chili concarne stond dat ik de bruine bonen moet afspoelen, waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
24.3K

Het beste antwoord

Bruine bonen, en andere peulvruchten, zijn voor sommige mensen moeilijk te verteren. Daardoor ontstaat er veel gas in het verteringsstelsel, en daardoor de beroemde winderigheid die veel mensen hebben na het eten van bruine bonen.

Een vrij groot deel van die moeilijk verteerbare eiwitten komt in het weekwater en kookwater terecht. Als je de bonen na het weken (of nadat je ze uit het blikje haalt) en na het koken goed afspoelt, raak je de meeste van die eiwitten dus kwijt, en krijg je minder last van je buik en de winderigheid.

Ik weet niet of dát de reden is dat het op jouw pakje staat, mogelijk is er nog een andere reden om het af te spoelen, maar ik kan me voorstellen dat het om deze reden er op staat. Als mensen minder last van die winderigheid hebben, koken ze misschien vaker chili con carne dan ze anders zouden doen, en dat is goed voor hun omzet.

Daarnaast hoor ik wel eens mensen zeggen dat blikjes giftige stoffen afgeven aan het vocht dat er in zit, maar of dat zo is heb ik me nooit in verdiept, dus dat zou ik niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het vocht van de bruine bonen is een kleverig goedje. Als je dit niet afspoelt, wordt de chili een stuk papperiger. voor de smaak maakt het trouwens niet eens zoveel uit.
13 jaar geleden
Bedoel je gedroogde bruine bonen in een zakje of bonen in blik/glas?
Bij gedroogde bonen kunnen er nog wel eens steentjes, gruis, gedroogde steeltjes e.d. tussen zitten, daarom moet je ze even afspoelen, in een vergiet gaat dit prima.
Bonen in glas/blik zitten in een vloeistof en deze wordt ietsje melkachtig vanwege het zetmeel dat vrijkomt. Wil je mooie bonen zonder bijsmaak moet je ze ook even afspoelen. Zelf doe ik het bij dit soort bonen nooit, want chili heeft toch al een pikante smaak. Bij gedroogde bonen doe ik het wel, want ik heb er vaak een klein steentje in gevonden of iets dergelijks.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mijn antwoord! +1
amc
13 jaar geleden
Wat bedoel je daarmee? Bonen zitten niet alleen in blik maar ook in glazen potten,dus ...in glas. Of begrijp ik je niet?
Je hoeft ze niet af te spoelen hoor. Bij chili con carne gebruik ik het vocht van de bonen om het pakje poeder aan te maken.