Hoe rol je appeltaartdeeg netjes uit?

Hoe voorkom je dat er een 'landkaart' ontstaat met allerlei scheuren?

Volgens het filmpje op 24Kitchen met Rudolph van Veen moet je het deeg een half uurtje laten rusten in de koelkast en dan voorzichtig uitrollen. Bij hem wordt het een fantastisch mooie, ronde plak die hij om zijn rolstok rolt en dan ongeschonden in de bakvorm laat landen. Bij mij wordt het een landkaart die ofwel al bij het om de rolstok rollen uit elkaar valt ofwel bij het in de vorm laten zaken.

Hetzelfde geldt trouwens voor de reepjes voor het vlechtwerk. Rudolph staat er vrolijk mee te vouwen en te vlechten; bij mij breekt alles steeds maar af.

Is er een geheime truc? Waarmee je zonder driftbuien en inwendige scheldpartijen een vrolijke appeltaart krijgt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
7.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet goed gekneed en misschien mag er wat boter bij...
paulus811
8 jaar geleden
Wel leuk geschreven welke ellende je allemaal met een appeltaart kunt hebben. Het is hetzelfde als al die klusprogramma's. Ze maken een badkamer in een half uur, maar jij staat 2 weken te klooien en er gaat van alles mis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als rudolph iets maakt lukt het altijd, bij mij nooit
maar het hoeft toch ook niet perfect te zijn

Het beste antwoord

Zorg altijd dat je deeg koel is en je uitrolt in een koele omgeving. Wist je dat het al invloed op je deeg heeft, door bij een brandende vlam in de buurt te werken? Doordat de boter zachter wordt in de warmte, plakt het namelijk weer meer. Plakt het dus, leg het dan weer even in de koelkast.
Zorg ook dat je niet teveel bloem op het werkvlak hebt gestrooid. Het deeg krijgt dan teveel bloem en wordt droger.
Het beste leg je het gekoelde deeg als een bol op dun gepoederd bakpapier en wrijf je het even in met licht bepoederde handen. Dan leg je er nog een vel bakpapier op en rolt met lichte druk de bol plat. Het kan ook door er plasticfolie voor te gebruiken maar ik vind zelf papier handiger.
Tussen papier of folie hoef je de deegroller ook niet te bepoederen en plakt het deeg niet vast. Het is lekker schoon werken op die manier.

Heb je geen zin om het uit te rollen, dan kan je het ook gewoon met je vingers uitdrukken over de bodem en de randen. Houd een gedeelte van het deeg over om er reepjes van te maken die je over de taart in een ruitvorm legt. Die hoef je ook niet persé uit te rollen. Je kunt ook goed losse stukjes deeg met je vingers op het werkvlak uitrollen en die op de taart wat plat drukken. Juist een appeltaart mag er gerust ambachtelijk uitzien vind ik zelf. Hij smaakt er echt niet minder om. ;-)
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zo te horen lijkt het alsof je deeg te droog is. (er te veel bloem in zit)
Dit kan je oplossen met een beetje water en dan goed kneden tot het een egale bol wordt. (Het moet niet plakkerig blijven)
Dan kan je het gewoon met een deegroller (iod) uitrollen. Zelf krijg ik hem ook nooit perfect rond, ik zet altijd gewoon de bakvorm er ondersteboven op en snijdt dan de vorm uit. De zijkanten kan je er gewoon los inplakken, dat wordt uiteindelijk één geheel.