Hoe kun je een ingezakte cake / kruidkoek voorkomen?

Als wij kruidkoek of cake bakken, en deze in de oven doen en we die er op tijd uithalen, zijn ze vaak erg ingezakt. En aangezien we ze ook vaak weggeven o.i.d. vinden we het niet leuk dat dat zo is. Hoe kun je dit voorkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.7K

Het beste antwoord

Als je te veel vloeistof gebruikt,of als je te lang roert, dan komt het beslag mooi op maar kan het de lucht niet vasthouden. Dit resulteert dan in het inzakken van de cake. Ook het gebruik van te veel boter kan het beslag te zwaar maken.
De beste verhouding is 200 gr. zelfrijzend bakmeel, 200 gr. suiker, 200 gr. eieren (4 stuks)150 gr. boter, 8 gr. vanillesuiker, snufje zout.
Dit is een basisrecept, waaraan je allerlei kruiden, vruchtjes enz. toe kunt voegen, zoals 2 bananen in plakjes, 2 appels in blokjes, 100 gr. gemalen kokos, 150 gr. chocoladedruppels, 50 gr. fijngesneden gember enz.

Voor je begint zorg je ervoor dat alles op kamertemperatuur is.

Het beste is om eerst de boter zacht te roeren, dan de suiker erdoor mixen en één voor één de eidooiers ,zodat het ei goed is opgenomen. Roer totdat de suiker niet meer knarst. Klopt de gezeefde bloem erdoor, roer de eiwitten dan apart stijf en schep dit voorzichtig door het beslag. Schep het deeg vanuit het midden van het blik, uitstrijkend naar de uiteinden toe, tot 2/3 in ingevette met bloem bestrooide vormen en bak deze in een voorverwarmde oven van 180 graden C. In ca. 45 is hij goudbruin.
In een hete luchtoven kan de temperatuur 10-20 graden lager ingesteld worden. Een te hoge temperatuur droogt het gebak anders te veel uit en hij wordt te donker. Een te hete oven zorgt ook vaak voor het barsten van een cake. Laat de cake dan nog 10 min. uitbakken, zet de oven desnoods lager als hij al een mooie kleur heeft.
Laat hem eerst een tijdje in de vorm afkoelen, in de uitgeschakelde oven met de deur op een kier. Haal hem ook niet uit de vorm als de omgeving koud is, dan kan hij ook instorten.

Bedenk dat je de oven nooit opent voor het eerste
half uur verstreken is. Nooit teveel bakpoeder gebruiken in verhouding bij het gebruik van bloem.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door de deur van je oven tijdens het bakken dicht te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is de taart nog niet gaar, mogelijke oplossingen zijn;

Taart langer in de oven.
Misschien waren de eieren niet op kamertemp. waardoor de taart is ingezakt.
Bij grote taartvormen is het handig om iets van ijzer als een soort heater in het midden van de taart te zetten, bijv. een ijzeren bloemnagel. Daardoor zal de taart ook van binnenuit beter garen.
Als de taart niet genoeg rijst kan het zijn dat je niet lang genoeg hebt gemixt.
Als je aan het eind van de baktijd het idee hebt dat de taart nog niet helemaal gaar is, maar de bovenkant ziet al aardig bruin, dan kan je folie over de bovenkant leggen. Zo wordt de taart niet nog bruiner, maar wel goed gaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een half zakje bakpoeder aan het deeg toe te voegen. En na het bakken de cake/koek in de oven laten staan tot ie afgekoeld is, zonder de ovendeur te openen.
Amadea
12 jaar geleden
Het cakebeslag langer luchtig roeren en (heel belangrijk!) niet het deurtje tijdens het bakken openen. Als de cake klaar is het deurtje niet meteen open doen maar de cake in de oven af laten koelen. Anders schrikt je cake alsnog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door hem nog een poosje in de oven te laten staan, dan koelt hij langzamer af, en daarna een theedoek eroverheen