Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel langer moet mijn Toscaanse kersttaart in de oven als ik anderhalf maal de aangegeven hoeveelheid ingrediënten neem?

Omdat ik veel gasten krijg met kerstmis wil ik een grotere Toscaanse kersttaart maken dan in het recept staat. Ik dacht anderhalf keer de hoeveelheid ingrediënten te nemen en in plaats van een springvorm van 20 cm er één van 26 cm te nemen.

Hoeveel langer zou de taart in de oven moeten dan het recept aangeeft ( volgens het recept 1 uur in de oven)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
747

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De baktijd is, bij een goed voorverwarmde oven, meer afhankelijk van de dikte van je taart dan van de totale afmeting. Voorwaarde is wel dat de oven genoeg vermogen heeft om bij het plaatsen van de taart op temperatuur te blijven. Derhalve kan de baktijd nagenoeg hetzelfde blijven. (bij een 26 centimeter vorm wordt de taart zelfs iets dunner als je anderhalf keer de hoeveelheid ingredienten gebruikt...de oppervlak is dan 1,69 keer groter als bij de 20 cm vorm.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Langer in de oven zetten vind ik niet zo'n goed idee.
Dan heb je kans dat de taart van buiten verbrandt en van binnen niet gaar is.
Verstandiger is de oven op een wat lagere temperatuur te zetten.
Verder: blijf constant controleren hoe het met de taart gaat, als deze in de oven staat.
Even prikken met een satéprikker zegt heel veel over de progressie, de "mate van gaarheid".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding