Waar moet ik rekening mee houden voor een glutenvrije barbecue?

Er komt een vriendin bij ons barbecueën, maar ze eet glutenvrij. Waar moet ik dan rekening mee houden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
3.2K
tinus1969
5 jaar geleden
Vraag het je vriendin. dat is oneidnig veel verstandiger dan voor hara in te vullen. Let op; als ze officieel coeliakie heeft, en ook bang is voor kruisbesmetting, dan mag ze bv niet alleen geen brood, maar mag ook een mes waarmee brood is gesneden of besmeerd niet meer door/voor haar gebruikt worden.
LeonardN
5 jaar geleden
Vraag haar eens of ze coeliakie heeft of glutenintensiviteit en hoe dat precies is gediagnosticeerd. https://www.glutenvrij.nl/een_glutenvrij_dieet_wat_nu/alle_zin_en_onzin_over_gluten
Als blijkt dat ze glutenvrij eet vanwege de hype hoef je je geen zorgen te maken en zal ze waarschijnlijk allerlei producten consumeren die mensen met een daadwerkelijke allergie ervoor hebben wel laten staan.

Antwoorden (3)

Dat je haar geen gepaneerd vlees moet geven.
In veel kant-en-klare sausjes en salades zitten gluten. Die kun je beter zelf maken en dan gewoon allemaal daarvan eten.
Toegevoegd op 13 juli 2018 13:11: tekst
Amadea
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Sausjes zijn idd een van de instinkers. Had er zelf ook nooit bij stilgestaan.
Meestal kunnen mensen zelf het best aangeven welke producten ze niet willen (ik schrijf willen aan gezien dat het denk ik is gezien de hype rond glutenvrij) eten. Mocht ze een glutenallergie hebben en echt geen gluten mogen eten dan zal ze zelf wel een aankomen met instinkers.

https://drogespieren.nl/gezondheid/gluten-wat-zijn-het-en-waar-zitten-ze-in

Het antwoord is eigenlijk vrij eenvoudig: in de meeste graanproducten. Tarwe, rogge, haver, gerst en spelt zijn de meest gegeten granen die gluten bevatten.

Brood en gebak zijn dus uit den boze voor wie slecht op gluten reageert! Daarnaast is het vaak oppassen geblazen met kant-en-klare producten als soepen, bouillonblokjes en zelfs bepaalde sterke drank. Zelfs voedingssupplementen en postzegels willen nog wel eens voor problemen zorgen.

Glutenvrij stokbrood of hamburgerbroodjes zijn dus het eerste waar ik aan denk bij een BBQ.
----

Mag niet:
Tarwe,Tarwebloem, tarwemeel, zelfrijzend bakmeel, tarwegriesmeel, tarwevlokken, gepofte tarwe, tarwekiemen, puddingpoeder, cakemeel, glutenmeel, pannekoekmeel, muesli, paneermeel
Alle broodsoorten, gebak, koekjes, beschuit tenzij glutenvrij,macaroni, noedels spaghetti tenzij glutenvrij,Ontbijtgranen, pizza’s,Rogge,Roggebloem, roggemeel,Roggebrood, honingkoek,Speculoos,Haver,Gerst,Havermout, gort, gemoute dranken.Parelgort, gerstenmoutbloem, spelt, kamut,Bulgur, seitan, couscous, boekweitbrood, maïsbrood, sojabrood,Triticale (Triticum & Secale), glucosestroop, maltodextrine,
bereide vleeswaren,sausen, worst, vleespasteien gekochte mayonaise, slasaus, witte saus

WAT MAG IN DE REACTIES wegens plaatsgebrek.
---
Naast broodproducten zijn dit dus de instinkers:
Bereide vleeswaren, sauzen, worst, vleespasteien gekochte mayonaise, slasaus, witte saus
Toegevoegd op 13 juli 2018 13:21: tekst
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
wat mag:
Rijst,Rijstkorrels, rijstebloem, rijstgriesmeel, rice crispies, rijstwafels zonder zemelen,
Maïs,Maïskorrels, cornflakes, maïzena, popcorn, Boekweit,Boekweitmeel,
Aardappelmeel,Tapioca,maniok,sorghuh,cassave, gierst, agar-agar,Johannesbroodpitmeel, sojabloem,guarpitmeel,tapioca,arrowroot,gelatine,sago,
maïsgriesmeel (polenta),groenten,fruit,peulvruchten,noten,zaden,
melk,vis,vlees en gevogelte (mits ongepaneerd en ongekruid),olie,ei
Als er alleen zetmeel op de verpakking staat is het zetmeel afkomstig van glutenvrije granen.Als het afkomstig is van glutenbevattende granen moeten fabrikanten dit op het etiket vermelden (sinds 2000).
De volgende gluten-vrije producten kunnen verwerkt worden tot bloem:
Amaranth, kikkererwten, jobs tranen, linzen, erwten, quinoa, ragi, sorghum, soja, tapioca, teff en wilde rijst.
Om glutenvrije bloem te verbeteren
xanthaangom,guargom,methylcellulose,
Let ook op het mes dat je gebruikt met het bereiden van eten. Als je toch iets van brood of bereide vleeswaren maakt, zorg er dan voor dat het eten voor je vriendin ergens anders wordt klaargemaakt en dat je een apart mes gebruikt. Ik heb ook een vriendin die een glutenallergie heeft en zij heeft thuis een aparte la met bestek, omdat het anders misschien in aanraking met gluten komt. Maak gewoon zelf salades, sausjes, vleeswaren en het toetje, is niet alleen goed voor je vriendin, maar is ook leuk, gezellig en gezond!