Welke gerechten kun je maken met tomaten?

Ik heb met mijn duffe hoofd een tomatenaanbieding in de wacht gesleept, waardoor ik nu tien tomaten in de koelkast heb liggen. Ik woon op mezelf, ga volgende week op vakantie, maar wil ze toch nuttigen (zonder dat die tomaten mijn neus uit komen natuurlijk).

Ik ben niet zo dol op warme tomaat. Denk dan aan tomatensausen (pasta etc.), puree en soepen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Amadea
13 jaar geleden
Tomaten moet je niet in de koelkast bewaren, maar op kamertemperatuur!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan allebei.
Echt rijpe tomaten leg je in de koelkast, anders kan je ze heel snel weggooien.

Het beste antwoord

Maak een tomatensalsa. Dit kun je gebruiken als dipsaus of als brouchet.

Uitje fijn snijden, knoflook pletten en fijnsnijden, tomaten in kleine blokjes snijden.

Olie verhitten en ui en knoflook zachtjes fruiten. Tomaten erbij doen en op hoog vuur meebakken. Wat provençaalse kruiden, zout en peper over strooien en af laten koelen. In een afgesloten bakje kun je het heel lang bewaren. Je kunt het ook invriezen.

Maar 10 tomaten is niet zo veel hoor. Je kunt er ook soep van maken.

Tomaten halveren en raspen. Uitje fuiten, tomaten erbij, wat bouillon en laten pruttelen. Afmaken met kruiden, zout en peper en eventueel room.

Als je het lekker vindt, kun je er ook balletjes in doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Stop ze in de salade, maak er een salsa van om bijvoorbeeld chips in te dippen of doe ze in plakjes op brood of rijstwafels!

Toegevoegd na 23 seconden:
Of maak er gazpacho van, een koude soep.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of gewoon plakjes tomaat met plakjes mozzarella combineren. Een beetje verse basilicum erover en peper en zout, en klaar is kees!

Toegevoegd na 1 minuut:
...Eh, ik bedoel Fmz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon lekker in schijfjes snijden en op de brood doen.
is heerlijk met een klein beetje suiker er over heen.

je kan ze ook in sauzen verwerken voor macaroni etc
13 jaar geleden
eet er elke dag 1 gewoon zo op uit de hand
dan ben je er al 7 kwijt en de andere kun je idd onder een salade mengen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mozarella erbij kopen en lekker salade ervan maken.
Verder zou je kunnen varieren op je brood ermee, een beetje suiker erop, of zout en peper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gesneden tomaat met wat zout en peper op je boterham. Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan ze natuurlijk ook opvullen met bijvoorbeeld garnaaltje, of mozzarella, gekookt ei, groetjes, rijst,....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een blender hebt, gooi je tomaten hierin, laat hem lekker draaien, zeef het sap en voeg een beetje zout,peper en event. een scheut wodka toe. In de koelkast zetten, en je hebt een heerlijk gezond drankje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet in de koelkast leggen, zonde!
Als ze goed rijp zijn: probeer er eens een op een boterham, met een klein beetje suiker eroverheen gestrooid. Klinkt gek, maar smaakt (als de tomaat echt rijp is) een beetje als aardbeien.
Of je maakt er brood mee (met eigen deeg, of met een pak broodmix), tomaten in stukken erdoor (wel even uit laten lekken), eventueel met olijven, kruiden, raspkaas, en alles wat je maar lekker lijkt. Brood kan ook mee op vakantie ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tomatenboterhammen met pesto, of met een beetje mayonaise gaan er hier altijd in. Om het helemaal lekker te maken, kun je boterhammen met kaas en tomaat eten. Mmmmm!

Vroeger thuis deden wij er ook suiker over dus ik sluit me aan bij die tip!