word je ziek als je niet gaar brood eet?

Kan je ziek worden als je zelf brood bakt (op open vuur) en deze is nog niet helemaal gaar? Ingredienten zijn alleen bloem, water, olie,zout/peper...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
28.2K

Antwoorden (4)

Normaal gesproken niet, tenzij er iets in bedroven is. Hoogstens krijg je er een beetje buikpijn van, voor het gist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zit geen gist in dat brood.. tenminste dat staat niet in haar uitleg
Nee, daar wordt je niet ziek van.

Je wordt niet ziek van die ingredienten.
Je wordt ook niet ziek van het uitlikken van de
schaal met cakebeslag.
En dat is ook niet gebakken...........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Cakebeslag bevat rauwe eieren. Daar kun je dus best ziek van worden, als is mij dat nooit gebeurd. (- niet van mij)
ligt eraan wat je 'ziek' noemt...
Er zitten overal bacteriën in. Je kan overal een overgevoeligheid voor hebben. Je kan flink (gevaarlijk) ziek worden van deeg als je bijvoorbeeld een glutenallergie hebt. Je kan pijn in je buik krijgen van gistend brood (gasvorming in je darmen).
'Normaal' (bij een voedselvergiftiging) zorgen een overmatigheid van bepaalde bacterieen voor ziekteverschijnselen zoals koorts, overgeven, diarree etc.

'normaal' gesproken is de kans in mindere mate aanwezig bij deegwaren maar zeker niet uit te sluiten.
12 jaar geleden
Als het water niet uit de sloot is gehaald is er volgens mij niks aan de hand

ik heb vandaag ook wat rauw brood gegeten maar t kwam wel uit een oven
ik was aan het experimenteren
smaak oke gaarheid nee

Toegevoegd na 3 minuten:
met hoeveel graden werk gist eigenlijk niet meer?