hoe kan het dat ik alles kan eten wat ik wil en hoeveel ik wil, maar dat ik niet dik/zwaarder word?

ik ben 13 jaar een jongen 173cm lang en ik weeg 55 kilo, veder sport ik zo'n 6 uur in de week 2 uur school (gym) en 4 uur taekwondo

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je voedsel tot je neemt, kan dat op verschillende manieren worden verwerkt. En bij voeingsstof gebeurt dat op een andere manier. De drie belangrijkste voedingsstoffen zijn: 1. Koolhydraten (suikers; energie) worden gebruikt door de activiteiten van je lichaam. Je sport veel, dus veel van de energie die je tot je neemt, wordt ook weer verbruikt. Mochten er meer suikers in je bloedbaan circuleren dan die je gebruikt, dan kan je lichaam die energie opslaan in de vorm van vet. 2. De eiwitten die je tot je neemt kunnen worden omgezet in spiermassa. Als je te weinig koolhydraten eet, kan je lichaam ook besluiten de eiwitten om te zetten in energie. Een teveel aan eiwitten verlaat het lichaam weer via de ontlasting. 3. Vetten in je voeding kunnen door je lichaam worden opgenomen, en als energiereserve worden opgeslagen, inderdaad, in de vorm van vet. Maar als je lichaam denkt deze vetten niet nodig te hebben, scheid/schijt je ze gewoon weer uit. Er zijn eigenlijk 2 redenen waarom jij niet dik wordt: 1. Je hebt er de aanleg niet voor. Je ouders, grootouders, enz. hebben dan meestal een eet- en beweegpatroon gehad, dat jou genetisch zo heeft gemaakt, dat je geen onnodige energiereservers aanlegt. (Maar ook mensen zonder aanleg kunnen zich dik eten) 2. Jouw eet- en beweegpatroon zit zo in elkaar, dat je lichaam weet: Ik krijg regelmatig veel te eten, dus ik hoef geen vetreserves aan te leggen. Daarnaast wordt de energie die je tot je neemt, voor een heel groot deel verbruikt omdat je veel sport. Dat is in het kort hoe het ongeveer werkt. In ieder geval lekker blijven sporten, en goed eten, je bent goed bezig! Mocht je in de toekomst gewicht willen aankomen (maar absoluut niet voor je 16e!!!), dan snap je nu dat je beter geen koolhydratenshakes moet nemen, maar veel eiwitten eten, en veel sporten. Spiermassa is (tot op zekere hoogte) gezonde massa. Dus vanaf je 16e kun je best een paar keer per week fitnessen, al kun je krachttraining beter uitstellen tot je 18 bent.

mischien verteer je wel heel goed? of mischien eet je langzaam daardoor verteert het ook goed? het kan ook zijn dat je nooit stil kunt zitten/adhd hebt/ druk/hyper bent? bv als ik in de klas zit wiebel ik altijd met mijn voet, gewoon daarvan verbrand je veel kcal en mischien heeft dit er ook invloed op? het kan ook gewoon met je bouw te maken en je groeit nu wss ook nog (: xxx

ik zie dat je veel sport als je veel sport heb je natuurlijk meer trek in eten omdat je lichaam moe is wil je lichaam na het sporten aansterken. bovendien ben je pas 13 jaar en het kan altijd nog komen dat als je ouder wordt je wel dikker gaat worden blijf dus veel sporten en stel je stopt met sporten zorg dan dat je wel minder eet want anders wordt je in een keer erg dik, heb ik ook gehad toen ik ben gestopt met sporten!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100