kun je tiramisu die je zelf gemaakt hebt invriezen? Is deze nog goed bij ontdooing van smaak en wat belangrijker is word je daar niet ziek van ?

verse tiramisu gemaakt van biscuit en witte en chocolade mascarpone kaas met aardbeien. Gaat het vocht van de aardbeien er niet voor zorgen dat het te waterachtig word ?

12 jaar geleden
in: Koken
17.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik word er al ziek van als ik het lees, laat staan als het is ingevroren. Mascarpone kaas met aardbeien ? Brrr...
doralien
12 jaar geleden
lust je geen aardbeien?

Het beste antwoord

Je kunt tiramisu goed invriezen als je er maar voor zorgt dat hij eerst goed opgestijfd wordt in de koelkast. Verpak hem ook goed zonder al te veel ruimte eromheen, dus geen té grote doos. Zet de vriezer ook op de hoogste stand bij het invriezen, zodat er niet teveel kristallen gevormd worden. Laat hem dan ook rustig weer in de koelkast ontdooien en dan zal het best meevallen met het waterig worden van de aardbeien. Ze zullen wel zachter zijn. Ziek zal je er ook niet van worden, zolang je hem maar niet te lang, te warm zet of te lang bewaart als hij eenmaal ontdooid is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kunt de tiramisu ook in de schaal waarin hij is opgestijfd
in een diepvrieszak doen en zo invriezen. Zorg er dan wel voor dat deze van kunststof of aluminium is.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan heel goed.
Je moet het goed verpakken en de vriezer moet koud genoeg zijn.

Toen ik een volkstuin had heb ik vaak genoeg aardbeien ingevroren: Die waren ontdooid heerlijk bij een toetje, dus qua smaak gaat er niets verloren.

Maarrrrrrr: tiramisu met aardbeien is natuurlijk geen echte tiramisu.
Een goede , echte Tiramisu wordt gemaakt met savoiardi koekjes( genre Boudoirs) .......[of lange vingers]....die je even in sterke koffie drenkt , Mascarponemengsel met eigeel, geklopt eiwit, etc.
Als je DAT invriest krijg je 1 smerige brij, valt je geklopt eiwit ineen en kun je je Tiramisu met een rietje opzuigen.

Je laatste opmerking:
Nee, je wordt er niet ziek van.
Iets wat goed is ingevoren en goed is ontdooid (in de koelkast) kan niet bederven.

Het hangt dus van de samenstelling - recept - en de ingredienten af, of je je eigen tiramisu goed kan invriezen en dat het er - na het ontdooien - nog smakelijk uit ziet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doralien
12 jaar geleden
ik weet dat een tiramisu normaal gezien anders gemaakt moet worden ,( traditionele manier), de manier hoe ik hem nu gemaakt heb is beetje anders, biscuit bakken ( ipv boudoir koekjes te gebruiken), eigelen met suiker opkloppen, dit is twee delen, dan daar de mascarpone kaas en opgeklopte room bijdoen en bij 1 deel doe je ook nog gesmolten chocolade, dan doe je dat in een vorm , biscuit witte laag, cacaopoeder, laagje schijfjes aardbei, biscuit donkere laag, cacaopoeder, aardbei etc als toplaag leg je de helf wit en donker en met een mesje trekje deze laag wat door wat een heel mooi resultaat geeft. Ook als je het snijd en op je bord ziet het er best mooi uit. En hij is kei... keilekker. Ik zou echt niet weten welke naam ik dit dessert zou moeten geven misschien tiramisu a la Dora?
Die aardbeien heb je die in het geheel ingevrozen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad bijzonder lekker! Ja de aardbeien werden in een bakje, in het geheel ingevroren. Daarvoor werden de beste aardbeien uitgezocht.
De andere gingen met ander fruit en rabarber enzo in de jam.