Waarom zijn niet alle mossels hetzelfde kleur?

Voor 't laatst waren we mossels aan het eten. En toen vroeg mijn mam waarom sommife mossrels geel zijn, andere dan weer oranje of roodachtig. Weet iemand antwoord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.9K

Het beste antwoord

De kleur van het mosselvlees verschilt van blank tot oranje. Vaak wordt er verteld dat het kleurverschil te wijten is aan het geslacht van de mossel. Vrouwtjes zouden oranje zijn en mannetjes wit. Dit is echter een fabeltje. Net als bij mensen heeft het te maken met genetische verschillen. De ene heeft wat meer pigment dan de ander. Deze kleurvariatie hangt samen met de dikte van de schelp. Dikke schelpen laten weinig licht door en bieden daarom blanke mosselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat heeft met pigment te maken! Mosselen zijn natuurlijk nooit gelijk, net als mensen. Huidskleur speelt hierin dus! Eet smakelijk....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tussen oranje en witte mosselen is er absoluut geen smaakverschil," zegt de mosselkweker. Maar omdat het oog ook mee eet, zullen sommige mensen oranje mosselen lekkerder vinden dan witte of omgekeerd. Dat kleurverschil zou te maken hebben met het feit dat er mannelijke en vrouwelijke mosselen zijn. Maar welke kleur nu mannetjes en welke kleur dan wel vrouwtjes hebben, heeft tot nu toe nog geen mens kunnen bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kleur van het mosselvlees verschilt van blank tot oranje. Deze kleurvariatie hangt samen met de dikte van de schelp. Dikke schelpen laten weinig licht door en bieden daarom blanke mosselen. De kleur is echter geen kwaliteitskenmerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt wel de waarheid!