De datum die vermeld wordt op de verpakking is de datum dat de eieren zijn gelegd plus 28 dagen. In winkels mogen eieren verkocht worden totdat ze 21 dagen oud zijn. Na 6 weken zijn de eieren oud en vermindert de kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de Warenwet en het daaronder gehangen ‘Warenwetregeling Eieren’ dienen eieren in de supermarkt van de schappen verdwenen te zijn 7 dagen vóór het verstrijken van de houdbaarheidsdatum. Dit ter bescherming van de consument. Dit is de gedachte achter deze verordening.  Let u maar eens op hoeveel supermarkten deze regel aan hun laars lappen. Vooral de afgeprijsde eierdoosjes zijn een interessant jachtterrein voor de controleur van de Keuringsdienst van Waren. Iedere overtreding die in een supermarkt met meer dan 50 werknemers geconstateerd wordt, levert het Rijk € 900,00 boete op. Hopla, weer een fraaie acceptgiro van het CJIB te Leeuwarden in de bus. Niet van te hard tijden deze keer.

Eieren verliezen tijdens het bewaren of uitbroeden langzaam vocht vanwege de kleine openingen in de eischaal. Ze worden dan lichter. Eieren die wij eten kunnen ongeveer 25 dagen op een koele, niet-droge plaats worden bewaard. Daarna neemt de kwaliteit en vooral de smaak snel af. Uit testen blijkt dat eieren het beste smaken als ze 7-20 dagen oud zijn. Een vers ei pelt moeilijk en de vliezen plakken vaak nog aan het eiwit vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de doos van de eieren die je in de supermarkt koopt staat een THT (tenminste houdbaar tot) datum. Deze
datum is 28 dagen later dan de dag dat de eieren gelegd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is afhankelijk van de supermarkt waar jij je eieren koopt maar het gemiddelde ligt tussen de 3 en 6 werkdagen.

Tijdsverloop:

dag 1 leg

dag 2 opgehaald bij boer

dag 3 aanleveren distributiecentrum supermarktketen

dag 4 aanlevering bij supermarkt.

Het kan voorkomen dat de dag van leg en dag van ophalen op de zelfde dag vallen.

Sommige supermarktketens kopen de iets oudere eieren om een concurrerende prijs neer te kunnen zetten.