Als er een cacao percentage op de chocolandereep verpakking staat, gaat dit dan om pure cacao of ook de cacaobestanddelen?

De ene reep staat in de ingrediëntenlijst %cacao en bij de andere reep staat %cacaobestanddelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Chocolade bestaat uit 2 componenten afkomstig uit de cacaoboon: cacaomassa (de vaste bestanddelen) en cacaoboter (het vet) Hieraan worden andere ingrediënten toegevoegd zoals melkbestanddelen, suiker, vanille, noten, enz.
Kijk even de link onderaan voor een compleet overzicht van het proces van maken van chocolade.

Het percentage cacao wat vermeld wordt op de chocolade refereert naar de hoeveelheid cacao in het eindproduct, en dat is cacaomassa + vet, en de verhouding kan variëren.

Vandaar ook dat je met eenzelfde percentage twee aparte chocoladeproducten toch anders kunnen smaken en eruit zien.

Dat men de ene keer het woord "cacao" en de andere keer "cacaobestanddelen" gebruikt is een keuze van de fabrikant, want er wordt precies hetzelfde bedoeld: de som van cacaomassa en cacaoboter.

Niet zo lang geleden is er een leuke vraag gesteld over een reep die op de markt ligt met 99% cacao, zie hier de vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurt-chocoladereep-99-cacao-keer.326850
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het betekend precies hetzelfde. Het is wat verwarrend omdat er verschillende onderdelen gebruikt worden van de cacaoboon voor verschillende soorten chocola.

Maar uit een cacaoboon halen ze cacaomassa die bestaat vervolgens uit cacaoboter en cacaopoeder.

Voor het maken van chocola gebruiken ze cacaomassa en cacaoboter (voor witte chocola alleen cacaoboter).

Het percentage gaat erom dat er dus minder suiker en andere smaakstoffen in kunnen zitten. Het zegt verder heel weinig. Twee producten met 60% cacao (=cacaobestanddelen) kunnen dus hele andere verhoudingen van cacaoboter en cacaomassa bevatten.