Zit er veel verschil tussen de vele merken zonnebloemolie?

Bij elk merk staat op de verpakking: inhoud 100% zonnebloemolie. Is er een goede reden denkbaar om niet standaard de goedkoopste te kiezen? Is duurder beter?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mijn moeder heefd jaren lang een drogist gehad, en moest vaak cursussen doen voor voedingssuplementen. Zo had ze dus ooit geleerd dat het heel slecht is om zonnebloem olie te verhitten, en in te bakken(zou de mogelijkheid op kanker verhogen) Ik vind het dus ook heel dom van de chipsfabrikanten, dat ze tegenwoordig in zonnebloemolie frituren. Je kunt geen elk merk meer vinden die niet in zonnebloem olie is gefrituurd. Ze denken dat ze goed en gezond bezig zijn, maar dat is dus niet. Mijn tip dus is, je kunt gerust zonnebloemolie gebruiken, maar gebruik het koud in salades of zo, en gebruik olijfolie om in te bakken.

Er zit niet veel verschil in. Natuurlijk kan de productiemethode iets uitmaken en zoals bij olijfolie de persing, maar zonnebloemolie is eigenlijk vrij smaakloos en wordt juist daarom gebruikt. Veel verschil zal er daarom niet in zitten. Toegevoegd na 1 minuut: In de link zie je o.a. dat 100% zonnebloemolie niet 100% hetzelfde inhoud. De samenstelling van de olieën kunnen wel wat verschillen, dat wil ik dus niet beweren. Maar of het voor de smaak veel uitmaakt betwijfel ik. Toegevoegd na 4 minuten: Daarnaast is de kans groot dat bij een aantal producten de fabrikant hetzelfde is en alleen de verpakking anders.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnebloemolie
http://www.anthemis.nl/aromabasis/zonnebloem.htm

Algemeen bekende, kwalitatief goede olie geperst uit zonnebloempitten. Overal betaalbaar te koop. Het verbrandingspunt van ongeraffineerde zonnebloemolie ligt bij 160° C, wat ze zo goed als ongeschikt maakt voor bakken en braden. Geraffineerde olie heeft echter een verbrandingspunt van 230°C. En dat is dan weer uitstelend voor bakken en braden. Zonnebloemolie lijkt erg gezond door de aanwezigheid van een heel scala aan onverzadigde vetzuren, maar bevat ook veel linoleenzuur, dat hart- en vaatziekten zou bevorderen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100