is er verschil tussen kokosmeel en kokosrasp ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
28.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meel is gemalen en rasp is geraspt..

Het beste antwoord

Kokosmeel is heel iets anders dan kokosrasp.
Het is een zacht meel (soort bloem) gemaakt uit gedroogd kokosvlees.
Wanneer kokosmelk wordt onttrokken uit het kokosvlees, blijven er vast delen over en dit kokosvlees wordt vervolgens op een lage temperatuur gedroogd en dan gemalen tot er een zacht, fijn poeder overblijft waarmee je goed kunt bakken.
Kokosmeel wordt vooral gebruikt door mensen met een glutenallergie of ander specifiek eetpatroon of graanvrij dieet. Het is een glutenvrije meelsoort en is ook nog gezond. Het is rijk aan proteïne, vezels en goede vetten.
Is een goede bron van mangaan en dit zorgt ervoor dat vele goede voedingsstoffen, vitamine C en thiamine beter worden opgenomen. mangaan ondersteunt ook goede botstructuur, het zenuwstelsel, schildklier en helpt een stabiele bloedsuikerspiegel te handhaven.

Je kunt het echter niet zo gebruiken als gewone bloem. Het werkt ook niet hetzelfde.
Kokosmeel absorbeert erg goed en je hebt maar weinig meel hiervan nodig om een goed recept te maken.
In gewone recepten kun je 250 gr. gewone meel vervangen door een kwart of 1/3 daarvan. Ook de hoeveelheid ei moet verhoogd worden. Voor elke 200 gr. kokosmeel zal je 6 geklutste eieren moeten gebruiken naast ong. 1/4 l. kokosmelk of ander vocht. Het is namelijk erg droog meel en het vult snel. Het klontert snel en moet goed gemixt worden, daarom het vocht en de eieren.
Het is wel 1 op 1 te vervangen in toepassingen bij binden van vlees/saus. Gebruik je 2 eetl. bloem om gehakt of saus te binden, kan je dus ook 2 el. kokosmeel gebruiken.

Kokosrasp is echt het geraspte kokosvlees en dit wordt vaak gebruikt in de kokosmakronen bijv. Dit zijn koekjes gemaakt van eiwitschuim, suiker en kokosrasp.
Vaak wordt het ook droog geroosterd en is dan meer decoratief over toetjes of in (Aziatische) gerechten. Het is dus geen poeder maar grover van structuur en je kunt rasp ook niet zoals meel gebruiken.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was benieuwd of de ingredienten hetzelfde zijn .
Hoeveel gram kokosrasp mag je per dag gebruiken, het gaat mij voornamelijk om een goede/betere stoelgang , ondanks dat mijn maaltijden vezelrijk zijn. (oa. speltbrood en peulvruchten)
En een stabiele bloedsuikerspiegel.
Is kokos een diktemaker ivm. het hoge vetgehalte.?
amc
11 jaar geleden
Kokos behoort tot de productgroep 'noten en zaden'. Je hoeft het niet te nemen voor een betere stoelgang als je toch al vezelrijke maaltijden eet, daarvoor heeft het geen toegevoegde waarde. Het is in vergelijking met andere noten/zaden niet zo calorierijk; 100 gr. heeft zo'n 410 kcal. (1790 kj)
Het bevat per 100 gr. 37 g. water, 4 g. eiwit, 1 g. suikers, 15 gr. vezels én 40 g. vet, waarvan 31 g. verzadigd.
Om 100 gr. verse kokos te verbranden moet je toch wel 1 uur fietsen,
73 min. wandelen of 298 min. zitten/tv kijken.
Van alle noten heeft het wel de minste kcal. In vergelijking met walnoten; 675 kcal. lijnzaad 486 kcal. zonnebloempitten 629 kcal.en de rest zit allemaal om en nabij de 600 kcal. De macadamianoten zijn het meest calorierijk met wel 733 kcal.
De gezondheidswaarde van 100 gr. kokos scoort 6,6
zonnebloempitten scoren het hoogst nl 8,0, walnoten 7,8, amandelen 7,7 pijnboompitten 7,0 lijnzaadolie 6,9 en de rest scoort ong. 6,2. de cashewnoten scoren qua gezondheids aspect net zoveel als kokos dus 6,6. Producten van de kokosnoot zijn best calorierijk maar zeker vet. Ze bevatten echter veel vezels en dat is goed voor je darmen, het voorkomen van hoog cholesterol en suikerziekte. ook de frisse smaak is lekker. Geniet er dus van maar wel met mate!
Het kan een echte dikmaker zijn als je elke dag lepelwijze kokosrasp zou gebruiken.

Andere antwoorden (3)

Kokosrasp kan zijn:
Santen - Kokoscreme. Het vruchtvlees van Kokosnoot wordt geraspt en met wat water wordt het geperst (Indonesische moeders doen dat met de hand). Dit wordt Santen genoemd. Santen, geraspt kokosvruchtvlees bevat dus water.

Kokosmeel is droog en is gedroogd vruchtvlees van de kokos.
Overgebleven vruchtvlees wordt gedroogd en heet Kokosmeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kokosmeel gebruik je meer ipv gewoon meel en kun je mee bakken. Al vraagt het wel wat meer aandacht.
Met kokosrasp kan je ook wel koekjes bakken maar je houdt meer die korrelige structuur, die ook zichtbaar is.
Kokosrasp kan je niet zelf fijner malen, het is echt anders van consistentie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een lang verhaal kort te houden. kokosmeel is fijn en kokosrasp wat groffer.