Moet de deksel op de pan blijven bij het trekken van bouillon?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
24.1K

Antwoorden (2)

Als je je bouillon aan de kook brengt, doe je dat eerst met het deksel op de pan, want dan gaat het sneller. Voor afdschuimen heb je uiteraard de deksel van de pan gehaald. Maar daarna, als de bouillon enkele uren op laag vuur staat te trekken, dek je de inhoud weer af met de deksel, anders verdampt er erg veel vocht.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, @Fremar, ik had iets langer nodig.
fremar
9 jaar geleden
Inderdaad evenjes de kookboek er bij gehaald en daar staat ook een 3 tal uur zonder deksel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben er ook ingetuind, terwijl ik als geen ander weet dat op Internet veel een eigen leven gaat leiden, door het gedachteloos overschrijven.
Ik zag bij een andere vraag deze website "Kookmytes"
http://www.nrcnext.nl/koken/2011/02/28/kookmyth
@panteao, zie je er niets in een eigen website te starten? Zonde van je kennis en ervaring om dat te laten verdampen.
Zet de schenkel en beenderen op in een marmite met koud water. Gebruik altijd koud water als je een bouillon op zet. Hierdoor kunnen de ingrediënten hun smaak, kleur en geur beter afgeven aan de vloeistof.
Breng het water met de schenkel en beenderen tot dicht tegen het kookpunt, ontvet het en schuim de bouillon goed af.
Voeg het bouquet garni toe en laat de bouillon rustig trekken. Let goed op dat de bouillon niet gaat koken. Als hij kookt, wordt hij troebel of ondoorzichtig (blind).
Laat de bouillon ongeveer acht uur trekken en dek hem tijdens het trekken niet af. Schuim de bouillon tijdens het trekken wel regelmatig af.
Je kunt bouillon in de koelkast afgedekt bewaren. Je kunt bouillon ook invriezen. Portioneer de bouillon dan en voorzie de porties van een duidelijk etiket.