mag je als supermarkteigenaar de consument bij een onjuist product terugverwijzen naar de producent?

Zojuist was ik boodschappen aan het doen en kwam er iemand terug met een beschimmelde pot olijven (datum was nog wel goed). Supermarkteigenaar verwees de vrouw terug naar de producent, maar gaf haar wel het adres van de producent en een bewijs dat ze in de winkel was geweest. De olijven moest ze zelf terugsturen naar de producent. Is dit wettelijk toegestaan? of moet de supermarkteigenaar (als tussenverkoper) zelf contact opnemen met de producent?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet, die mevrouw heeft zaken gedaan met de supermarkt, en niet met de producent, dus de winkelier is degene die contact op moet nemen met de producent!

Ja dat kan, de winkeleigenaar is niet verantwoordelijk voor fouten van de producent. Ik vind dit nog een hele nette oplossing.

Dit ligt eraan. Soms ligt de aansprakelijkheid ook na de verkoop van een product nog steeds bij de producent (in het geval van informatieverstrekking zoals bij foute houdbaarheidsdata) maar het kan ook zijn dat de supermarkt het product niet goed bewaard heeft. Vele producten zoals groentes en brood moeten op donkere koude of droge plaatsen bewaard worden tot het moment van verkopen. Ook Olijven zullen niet goed blijven als ze bij een te hoge tempratuur hebben gestaan (kan ook zijn na het afleveren en nog voordat ze de winkel in gaan). dus het kan ook aan de supermarkt liggen. Maar eerlijk gezegd vind ik de reactie van de supermarkteigenaar niet zo netjes. Een nette supermarkteigenaar geeft gewoon een nieuwe pot olijven mee, kost voor hem zo goed als niets, en er is maar een miniscuul percentage met dergelijke problemen als het goed is.

De verkoper is ten alle tijde verantwoordelijk voor de producten, die hij/zij verkoopt. Wat dezemeneer doet, levert hem beslist geen tevreden klanten op!

het is toch soms ook de verantwoordelijkheid van de producent. bijvoorbeeld je koopt een mars, en er zit geen vulling in, dan kun je wel teruggaan naar de supermarkt maar deze verwijst je toch echt door naar Mars b.v. --> die sturen je overigens een doos nieuwe marsen op

de winkelier is wettelijk aansprakelijk, hij heeft de olijven verkocht, dus hij hoort het probleem op te lossen, daarna kan hij het product terugsturen naar de producent of groothandel, die hem dat potje weer verkocht heeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100