Waar kan ik een voedingsschema vinden voor een gezond leven dat niet met afvallen of aankomen te maken heeft?

Ik zoek al een tijdje naar een voedingsschema, maar tot zijn er alleen maar schema's voor afvallen of aankomen (spierbouw).

Ik zoek een voedingsschema om gewoon gezond te zijn en consequent te eten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het voedingscentrum heeft objectieve info over goede voeding. Onder andere suggesties voor dagmenu's die samen een gezonde week voeding vormen: http://www.voedingscentrum.nl/het-nieuwe-eten.aspx Toegevoegd na 43 seconden: Zie onder "recepten"

Als je op de pagina in de bron je gegevens invult (man/vrouw en leeftijd) vind je hoeveel je van alle voedingsmiddelen nodig hebt om gezond te leven. Als je dit invult vind je bij alle productgroepen ook meer informatie. Dit gaat dus niet om kcal omdat dat afhangt van hoeveel lichaamsbeweging jij hebt per dag en je basaal metabolisme. Uitgaande van een volwassen man is dat bijvoorbeeld: 200 gr Fruit 2 stuks 200 gr Groente 4 opscheplepels Groente en fruit zijn belangrijk voor je vitamines en mineralen. 250 gr Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 5 opscheplepels 245 gr Brood 7 sneetjes Brood en aardappelen zitten vol vezels en andere belangrijke stoffen. 30 gr Kaas 1,5 plak 450 ml Melk(producten) 100-125 gr Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers Zuivel, vlees en vis zitten vol eiwitten en andere belangrijke stoffen. 15 gr Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepels 35 gr Halvarine 5 per sneetje Vetten en olie bevatten vitamines en essentiële vetzuren. 1500-2000 ml Dranken (inclusief melk) Dranken zijn belangrijk voor de vochtbalans in je lichaam.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/hoeveel-m...

Je kan MyPlate gebruiken, de voorlichtingswebsite van het Amerikaanse ministerie van landbouw. Dat is een beetje vergelijkbaar met bij ons het Voedingscentrum, gericht op het maken van richtlijnen voor gezonde voeding voor het volk. Ze geven per leeftijd en geslacht aan hoeveel porties je per dag moet/mag eten van elke voedselgroep (fruit, groente, graan, proteïnerijk voedsel, zuivel en olie), hoeveel van welk product telt als één portie, en welke de gezonde keuzes zijn binnen de voedselgroep. Voordeel van MyPlate boven de informatie van het Voedingscentrum, is dat ze je de keuze geven. Bij graan geven ze bijvoorbeeld aan hoeveel boterhammen telt als één portie, hoeveel havermout telt als één portie, hoeveel gekookt graan telt als één portie, etc. Daarmee geven ze je de keuze om zelf te kiezen of je veel brood en weinig gekookte graan wil eten, of juist veel havermout en weinig brood, etc. Omdat van zoveel verschillende producten staat aangegeven hoeveel telt als één portie, kan je zelf je voedingspatroon zo samenstellen dat het het beste bij jouw voorkeuren (en eventuele allergieën) past. Bij het Voedingscentrum bepalen ze veel dingen al voor jou, ze zeggen dan hoeveel boterhammen en hoeveel opscheplepels aardappel/rijst/pasta je moet eten, en als jij liever een andere verhouding wilt of een ander product wil eten (denk aan havermout, tortilla's, pannenkoeken, crackers, etc.) dan moet je zelf maar bedenken hoeveel boterhammen je dan weg moet laten. Een nadeel van MyPlate is natuurlijk wel dat het Engelstalig is, en je dus Engels moet kunnen. En ze gebruiken natuurlijk Amerikaanse maten, maar daar ben je zo aan gewend (1 cup is ongeveer 240 ml, 1 ounce/oz is ongeveer 28 gram, tbsp is een eetlepel, tsp is een theelepel). Ik heb zelf ook mijn eetpatroon samengesteld aan de hand van MyPlate, ik vind het erg fijn werken.

Bronnen:
www.choosemyplate.gov/food-groups/

Voedingscentrum wordt gesponsord door specifieke voedingsmiddelenleveranciers. Is dus niet objectief!!! Zelf heb ik baat bij hormoonfactor. Als basis kun je aanhouden dat je voeding moet eten die zo min mogelijk bewerkt is. Dit is de meest gezonde voeding.

Bronnen:
http://www.dehormoonfactor.nl/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100