Moet je broccoli kort koken?

Is het zo dat je broccoli kort moet koken? (ong… 3-4 minuten)
Is het zo dat als je hem langer of lang laat koken (maar nog wel in goede staat is) dat er dan meer vitamine afgaan? Of blijft broccoli even voedzaam ondanks dat je hem langer laat koken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
3 Minuten? Dan is hij nog keihard
Ritsuka
11 jaar geleden
Probeer stomen, iets van 8-10 minuten

Antwoorden (5)

Hoe langer je het kookt hoe meer de vitamine verdwijnen. Maar maak je geen zorgen, kook het zoals je het graag eet. Als je verder dagelijks gevarieerd eet krijg jje vdoende vitamine binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle groenten moet je niet te lang koken, vroeger kookte men het echt te lang en dan ook nog eens met teveel water. Hoe langer je groente in het water laat hoe meer vitamine er uit is want de vitamines in groente zijn in water oplosbaar.

Drie tot vier minuten vind ik wat te kort, ik zou het vijf minuten doen, zie ook de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door lang koken verdwijnen er misschien wat vitamines, maar wat overblijft is een stuk beter verteerbaar en dus worden de vitamines en vooral mineralen beter opgenomen.

Gewoon doen wat je lekker vindt.
Alles van rauw tot 15 minuten kan. (ik kook het rond de 10 min)

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je bio groente neemt kan je het kookvocht in de soep gebruiken, of afgekoeld drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe korter, hoe lekkerder de broccoli, 3 minuten is al ok, maar dat is een kwestie van smaak. Vroeger vond ik het niet bijzonder lekker, maar door verkorten van de kooktijd is de smaak echt een stuk beter. Het merg van de steel kun je ook goed rauw eten. Zelf eet ik ze meestal uit de wok, dan krijg je een mooiere groene kleur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik stoom altijd de broccoli voor ongeveer vijf minuten, vind dat dat het beste de kleur en smaak behoudt. Hetzelfde doe ik wel met meerdere groenten! Vitamines blijven beter behouden en je krijgt niet van die papperige groente