weet iemand een voedingsziekte?

een voedingsziekte waar als je dat eet je uitslag of .... dat soort dingen krijgt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Coeliakie (spreek uit: seuliakie) en dermatitis herpetiformis (coeliakie van de huid) worden veroorzaakt door een overgevoeligheid voor gluten. Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, haver, rogge, gerst en spelt.
Als een coeliakiepatiënt iets eet of drinkt dat met één of meer van deze graansoorten is bereid of daarmee in aanraking is geweest, wordt het slijmvlies van de dunne darm beschadigd. Een gezonde dunne darm heeft aan de binnenkant een enorm aantal darmvlokken (villi) die samen een enorm oppervlak voor voedselopname vormen. De darmvlokken van coeliakiepatiënten kunnen geen gluten verdragen. Ze worden erdoor kapot gemaakt en kunnen niet genoeg enzymen meer uitscheiden voor de voedselvertering. Daardoor kunnen niet alle benodigde voedingsstoffen door het lichaam worden opgenomen.
Er ontstaat zo een tekort aan oa.vitamines en ijzer.
De enige manier om deze klachten te voorkomen of bestrijden is het volgen van een STRIKT dieet waarin geen van bovengenoemde granen voorkomt. Dit is het glutenvrije dieet.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Allergien ook. Bijvoorbeeld noten alergie, of gluten alergie. Sommige mensen zijn hier zo gevoelig voor dat het een dodelijke afloop als vervolg kan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel mensen die een allergische reactie krijgen van koemelk (koemelkallergie) of gluten. (glutenintolerantie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardbeien, er zijn mensen die daar een uitslag in de vorm van rode vlekjes van krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of galbulten.

Volgens de Amsterdamse natuurarts drs. Lydia S. Boeken schuilt er in allerlei typische aandoeningen van deze tijd vaak één en dezelfde oorzaak: een verborgen voedselovergevoeligheid. In de Amsterdam Kliniek ziet zij dat veel hoofdpijn- of migraineklachten veroorzaakt worden door een heel alledaags, en daarom vaak onopgemerkt, voedingsmiddel. Somminge mensen krijgen na het eten van aardbeien of tomaten prompt galbulten. Of na het drinken van rode wijn steevast hoofdpijn. Weer anderen reageren vrijwel meteen met bijvoorbeeld een koortslip of puistjes zodra zij chocola hebben gegeten. Dat zijn inmiddels algemeen bekende, allergische reacties op voedingsmiddelen die in de regel al binnen 24 uur optreden. Natuurarts Lydia S. Boeken uit Amsterdam heeft echter gemerkt dat er daarnaast ook nog een zogenoemde verborgen voedselovergevoeligheid bestaat. Een overgevoeligheidsreactie die zich vaak pas 24 tot 48 uur ná het eten of drinken van een bepaald voedingsmiddel openbaart. 'Een opvallend gegeven daarbij is' aldus dokter Boeken, 'dat het bij die verborgen voedselovergevoeligheid beslist niet uitsluitend gaat om de klassieke klachtenveroorzakers zoals aardbeien, tomaten, noten, chocola or rode wijn. De mensen neigen juist steeds meer overgevoelig te worden voo alledaagse voedingsmiddelen die veelvuldig worden gegeten. Hoe dat kan? Ik ben ervan overtuigd dat allerlei toevoegingen aan voedingsmiddelen en ook de milieuverontreiniging ertoe bijdragen dat ons afweersysteem steeds meer overbelast raakt. Met als gevolg dat ons afweersysteem ontspoort en op de meest gewone huis-, tuin- en keukenproducten zoals brood, aardappelen, vlees, vis, zuivel of fruit overgevoelig reageert. Zo kan bij iemand met zo'n verborgen voedselovergevoeligheid het appeltje van gisteren, bij wijze van speken, vandaag opeens een fikse migraine-aanval veroorzaken.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook eenmalig een allergische reactie van voeding krijgen in de vorm van bijv. rode uitslag in: je liezen, knieholten, rond je navel enz.
Dus eigenlijk in alle huidplooien.
Vaak is dan niet bekend waarvan je dit kreeg, want je at niks anders dan normaal.
Daarna hoef je deze reactie niet meer te krijgen.