Hallo, ik ben een jongen van 21 jaar en mijn lengte is 186 ik weeg 132 kilo en ik zou willen weten of ik in aanmerking kom voor een Maagverkleining?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat hangt er een beetje vanaf. Er is een verschil tussen de medische indicatie (of je er medische gezien voor in aanmerking komt) en de indicatie die je zorgverzekering hanteert (dus of je de operatie ook vergoed krijgt), al komen ze grotendeels wel overeen. Puur medisch gezien is er bij een BMI van boven de 40 eigenlijk altijd wel een indicatie. Jij hebt een BMI van 38 en komt dus niet automatisch in aanmerking. Bij een BMI tussen 35 en 40 kan er nog wel een indicatie zijn als er bijkomende medische problemen zijn, zoals hartproblemen, hoge bloeddruk, diabetes. Helaas is er vaak wel zo'n bijkomend probleem. Het zou dus goed zijn om bij je huisarts langs te gaan om dit bij jou te laten uitzoeken. Een eis waar je op papier niet persé aan hoeft te voldoen, maar waarvan ik wel verwacht dat elke arts (ik in ieder geval wel) is dat je al meerdere keren serieus geprobeerd moet hebben om op andere manieren (dieetadviezen, beweging) af te vallen. De operatie heeft namelijk veel meer complicaties en impact op je leven. De verzekeraar vergoed de operatie altijd bij een BMI van boven de 40. Tussen de 35 en 40 zijn bijkomende problemen geen factor, maar de eerdere afvalpogingen zijn dan wel een harde vereiste. Je moet ook kunnen aantonen dat je deze pogingen, verspreid over meerdere jaren, hebt ondernomen. Of en hoe je dit moet aantonen kan je het beste met je huisarts bespreken; mogelijk dat die je kan/ wil helpen met bijvoorbeeld een medische verklaring. Dit zijn overigens de regels zoals die in 2014 gilden; naar mijn weten is hier voor 2015 niets aan veranderd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100