hoe komt het dat ik ondanks dat ik een tijdje afval nu op het zelfde gewicht blijf hangen ?

ik ben dus bezig met afvallen om lekkerder in mijn vel te zitten nu is het zo dat er 5 kg af is maar ik nu al een maand zo rond de 68 kg blijf hangen . Het ging in het begin zo goed . Ik eet 3 maaltijden per dag in de ochtend vaak yoghurt creusli of fruit dan in de middag 2 boterhammen en in de avond wat de pot schaft . Af en toe eet ik ook tussendoortjes en drink alleen water of vers sap . ik fiets bijna elke dag een half uur . Wie weet hoe dit komt het stilstaande gewicht ? moet ik gewoon doorgaan op deze manier of wat veranderen ? ... Ik ben trouwens 1.73 en nu dus 68 kilo

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
anneliez
10 jaar geleden
lijkt me een heel gezond gewicht. En misschien voelt jouw lijf dat ook zo, en dan zal er weinig meer afgaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet er niet veel vanaf, maar wat ik lijk te begrijpen van wat ik zoal lees:
Het kan zijn doordat je lichaam nu gewend is aan minder eten en daarom zuiniger met energie omgaat. Het kan ook komen doordat je nu lichter bent dan voorheen, en hoe lichter je bent, hoe minder energie je lichaam verbruikt. Vooral als je gewicht aan spierweefsel bent verloren (wat snel schijnt te gebeuren als je minder eet en niet extra sport), schijnt je lichaam een stuk minder energie te verbruiken. En als je minder energie verbruikt, blijft er dus meer energie over, en moet je je calorieën daar ook op aanpassen om nog meer af te vallen.
Of dat bij 5kg gewichtsverlies al het geval is, weet ik overigens niet. Overigens zou ik alleen proberen verder af te vallen als je nu zwaarder bent dan gezond is. Anders kan je het beter zo laten als het nu is, hoe vaker je afvalt en later weer aankomt, hoe meer overgewicht je later mogelijk krijgt.
Dus als je gewicht nu gezond is (waar het wel op lijkt, tenzij je jonger dan 15 bent, dan hangt het af van je geslacht en precieze leeftijd), zou ik het vooral zo laten.

Antwoorden (1)

Je bent anders gaan eten, je lichaam past zich daar op aan, en uiteindelijk bereik je een nieuwe balans (de situatie waar je nu in zit).
Dus als je weer verandering wilt, moet je wat gaan aanpassen. Ik zou zelf trouwens wat meer gaan eten, en dan wat meer gaan sporten, iets van krachttraining bijvoorbeeld.
Meer spiermassa = meer vetverbranding.

Je kunt hier berekenen wat je nodig hebt op een dag: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Eerste getal nooit onder gaan zitten, 2de getal bereken je met de schuifjes, dat is hoeveel je nodig hebt voor je activiteiten. Klein stukje daaronder gaan zitten als je wilt afvallen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je eet nu best weinig volgens mij, met een bakje yoghurt met muesli, 2 boterhammen en avondeten zit je volgens mij maar rond de 1200-1500 kcal, veel te weinig.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!
ik zal dan meer proberen te eten vaker tussendoortjes enzo en wat meer gaan sporten
Ritsuka
10 jaar geleden
Geen probleem, had je ook wat aan die calculator website?
Hetbis niet per se meer sporten he, het is vooral je sporten wat zwaarder en intensiever maken. 20 minuten interval training heeft vaak meer effect dan een uur lang cardio doen op een rustiger tempo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+! Mooi en correct antwoord ;-)