Er is onderzoek gedaan naar het effect van bruine broodkorsten.
Dat zou beschermen tegen darmkanker.

Maar hoeveel van die bruine broodkorsten je dan moet eten, tja, daar hebben we dan weer geen informatie over.
Dus, voor wat het waard is:

Dat bruine boterhammen gezonder zijn dan de witte, dat wisten we al. Maar Indiase onderzoekers hebben nog een ander groot voordeel ontdekt. Bruine boterhammen, en dan vooral de korsten ervan, zouden mogelijk darmkanker voorkomen.

Tijdens het bakken komt er een krachtige antioxidant (pronyl-lysine) vrij die je darmen beschermt tegen de ontwikkeling van tumoren. In de korst zou de antioxidant 8 maal zo krachtig zijn als in de rest van het brood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keurig antwoord, mét bronvermelding...kijk zo zien we het graag he ;-)

Andere antwoorden (2)

Eigenlijk wel en niet:
De korst is wat droger en bevat daardoor wat meet koolhydraten, mineralen en eiwitten.
Maar het nadeel is groter: de korst is meer verbrand (door caramellisatie van de suikers). Deze verbrandingsproducten zijn doorgaans niet echt heel gezond. Daarbij zijn ook de (b) vitamines mogelijk meer afgebroken door het bakprocess.
Netto vermoed ik dat de korst geen hogere voedingswaarde heeft dan de kruim van het brood.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, mis wel de bron ;-) en de min is niet van mij!!
Utrecht
12 jaar geleden
zal ik m'n dictaten en lesboeken inscannen en uploaden?....
qua voedingswaarde per gram produkt zal het niet veel schelen met wat minder voor de korst. als je echter eens de korst van het boterhammetje haalt en dat verfrommelt en de rest die overblijft ook en beide propjes vergelijkt zul je zien dat de korst relatief meer produkt bevat. (je kan ook wegen maar sminder leuk ) overigens verschilt de voedingswaarde van wit en bruin brood nauwelijks. met wit brood is de kans kleiner dat je verbrand product binnenkrijgt (voor de kleur) beste keus is volkoren meergranen t