Ik ben te dik geworden en het voelt vreselijk, maarik kan nergens sporten in omgeving en val steeds terug inmn eetgewoontes, wat moet ik doen?

Ik heb het afgelopen jaar door medische omstandigheden niks gedaan en ging per dag 3 uur naar school, als ik thuis kwam ging ik slapen en daarna eten, en ik deedook niks meer aan sport, ik ben -volgensmij- 10 kg aan gekomen en ik voel me dik.
Soms als ik net wakker word lijkt het wel mee te vallen en pak ik s middags dus weer een zak chips. Ik denkook altijd 'wat maakt die ene zak chips nou uit' maarik word wel steeds dikker.
Ik wil wel sporten maar er zit in mijn buurt geen enkele sportclub waar ik heen kan gaan, het zou allemaal met de auto moeten en dat kan ik nog niet..
Ik weetniet wat ik moet doen,mijn moeder zegt dat ik blij moet zijn met mn figuur en dat ze jaloers op me is, want zij zelf is ook best wel stevig..dus bij haar kan ik ook niet echt terecht..
dus mijn vraag is, wat moet en kan ik aan dit alles doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Afvallen begint bij een ander leef en eetpatroon, ik spreek uit ervaring. Wat voor jou een verschrikking is (die 10 kilo) is voor een ander (je moeder bijvoorbeeld) een schijntje. Het is dus allemaal heel relatief. Die zak chips laten staan is makkelijker gezegd dan gedaan, heb je er weleens met een professional over gesproken? Huisarts, dietist, psycholoog? Sporten is ook niet altijd een uitkomst, het kost geld, het is te ver weg, er wil niemand mee, en zo zijn er nog meerdere "smoezen"om er niet aan te beginnen, ik weet het zelf maar al te goed. Neem de trap ipv de lift, stap een bushalte eerder uit (als dat te doen is), geen zak chips maar een schaaltje ( een goeie tip van epemastate), en zoek vervanging voor chips (in de zoute categorie, ik doe tegenwoordig aan rijstzoutjes, zit geen hol in en stilt wel de trek in "chips"). Een komkommertje in leuke stukjes snijden, tomaatje ernaast, augurkje erbij, zout eroverheen (niet teveel!!) op een leuk bordje en je ogen zien het als een feestje, je maag en trek dan waarschijnlijk ook. Succes in ieder geval!
Had dit per ongeluk in een reactie op een andere reactie gezet.... Sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Allereerst luister naar je moeder, hou van je lichaam. Hoe het er ook uit ziet. je krijgt er maar een.

Dan verder... hoe zo kan je niet sporten in de buurt? Je woont toch niet op een eenpersoons eiland?
Ga wandelen ga fietsen, ga skaten. ga dit alleen en met je moeder doen. zeg gewoon nee tegen die zak chips. daar begint het mee
vraag aan je moeder of ze alleen in het weekend chips enzo haalt. en gezond kookt
en zet eerst een doel van bv 3 kg.

als je het samen met je moeder doet is het makkelijker en leuker.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi gezecht de 1e 2 zinnen! jammer dat ik nog geen + kan geven :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad goed gezegd. Ik wil nog even toevoegen dat je i.p.v. een ongezonde snack(zoals chips) ook bijvoorbeeld fruit kan nemen zoals een fruitsalade. Ook kun je snackworteltjes eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me ook aan bij wat Mobie zegt. Probeer 's als je weer een zak chips wilt pakken, tegen jezelf te zeggen dat je jezelf daar eigenlijk geen plezier mee doet.
Misschien voor dat ene moment wel even, maar daarna helemaal niet meer.
Met de fruitsalade of worteltjes o.i.d van Nieki doe je dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je! Goeie tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook traplopen is prima, mooi antwoord
Je hoeft echt niet naar een sportschool om iets aan je gewicht te doen. Ik weet niet of je medische omstandigheden nu beter zijn, maar je kan beginnen met iedere dag een half uurtje te wandelen of te fietsen. Daardoor stimuleer je je stofwisseling.

Maar als je natuurlijk thuis weer op de bank ploft met een zak chips gaat het niet lukken. Probeer dus toch te vechten tegen die drang en eet bvb een stuk fruit of koop wat extra groenten die je kan opknabbelen tussendoor. Met een kop magere soep gaat je honger (of zin) ook even over.

Bekijk het op lange termijn. De kilo's zijn er op een jaar bijgekomen, je zal bijna even lang nodig hebben om ze er terug (blijvend) af te krijgen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je voeding kan je aanpassen met de 'Eetmeter'. Het is gratis. Je vult dagelijks de levensmiddelen in die je eet, of hebt gegeten, in je dagboek. Het programma berekent de hoeveelheid voedingsstoffen die je binnenkrijgt en vergelijkt die met de normen die gelden voor de verschillende voedingsstoffen. In een grafiek zie je of je van de verschillende voedingsstoffen, voldoende, te veel, of te weinig binnenkrijgt.
Succes!

http://eetmeter.voedingscentrum.nl/hoe-werkt-het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Ga hardlopen! In het begin is het even doorzetten, maar je merkt het snel aan je verbeterde conditie, en bovendien word je er gelukkig van! Hardlopen maakt endorfinen vrij in je hersens, waardoor je een geluksgevoel ervaart!
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je bent en wat je weegt? Want daar hangt natuurlijk ook veel vanaf. Ik kan mij indenken als je moeder zegt dat je blij moet zijn met je figuur zal ze dat beslist ook zo zien/bedoelen maar van de andere kant dat jijzelf daar een ander idee bij hebt. Hoe dan ook zal je moeten proberen om niet negatief over jezelf te zijn. En voor jezelf opkomen door NIET die zak chips te pakken maar iets gezonds zoals hierboven ook al vermeld werd. Beperk je chips etc voor alleen in de weekenden. Als je moeder ook stevig is vraag of ze zin heeft om samen met jou elke dag een half uurtje te wandelen/fietsen om maar eens een start te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die min is niet nodig +
He bah wat vervelend zeg voor je.Je zult actie moeten ondernemen denk ik.Sporten gaat niet want er zit niks in de buurt.Tja neem een hond dan moet je verplicht wandelen.Misschien vinden je ouders dat ook wel een leuk idee.Probeer anders te gaan wandelen met een vriendin en als je chips neemt niet uit de zak eten maar in een bakje doen.Zo voorkom je dat je er meer van gaat eten.Misschien kan je een hometrainer kopen via marktplaats en zo na je eten bijv. te gaan sporten.Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan gaan sporten in je omgeving door hard te lopen, oefeningen in je tuin ofzo te doen of een hometrainer.
nu komt het een beetje over als een smoesje, als je graag genoeg wit vond je altijd wel een mogelijkheid om in je buurt te sporten