Glucose zorgt voor een beter reactievermogen, daarom moet je 's ochtends starten met een goed ontbijt.
Veel studenten onderschatten het belang van een evenwichtige voeding. Men heeft vaak geen tijd of geen zin om te eten. Toch kan voeding een duidelijk effect uitoefenen op het concentratievermogen. Zowel te veel als te weinig eten of onevenwichtig eten heeft een negatief effect op de 'blokcapaciteit. We kunnen ons eveneens de vraag stellen of het slikken van vitamine- en mineraalsupplementen wel zin heeft.

Diëten doet vergeten

Voldoende eten is één van de basisvoorwaarden om zich te kunnen concentreren. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat diëters erg slecht scoren op intelligentietests (reactievermogen, aandacht, mentale verwerking en geheugen) in vergelijking met 'normale eters'. Lijners haalden dezelfde score op de intelligentietests als een persoon die twee glazen alcohol had gedronken. Wanneer de groepen werden omgekeerd zag men weer hetzelfde fenomeen: diegenen die op dat moment aan het lijnen waren scoorden beduidend slechter op de intelligentieproeven. De povere mentale prestaties zouden volgens de onderzoekers te wijten zijn aan stress ten gevolge van het regime. Door constant te denken aan eten en diëten hebben lijners nl. minder 'capaciteit' om mentale opdrachten te vervullen.

Door het gebruik van suiker in de vorm van snoep en frisdrank, gaat je bloedsuikerspiegel schommelen, waardoor het concentratievermogen verminderd.
Glucose en fructose wat je haalt uit fruit en melkproducten, zijn daarin tegen wel goed voor het concentratievermogen.