Welke voor of nadelen hebben gefermenteerde soja(bonen) t.o.v. niet gefermenteerde?

Ik lees en hoor regelmatig dat zelfs biologische soja(bonen) ongezond zouden zijn en dat gefermenteerde soja(bonen) daarentegen beter zouden zijn omdat het de schadelijke (ongezonde) stoffen niet meer of in geringe hoeveelheden zou bevatten, ik vroeg mij af in hoe verre dat dit klopt?

Misschien iemand die dit uitgebreid kan onderbouwen met eventueel wetenschappelijke artikelen (links) erbij?

De meningen zijn nog steeds enorm tegenstrijdig daarom dat ik het voor de laatste keer nogmaals wil vragen...

Dank bij voorbaat

Toegevoegd na 2 uur:
Ik stel deze vraag omdat de onderstaande video mij en vele anderen enorm in verwarring heeft gebracht:

www.youtube.com/watch?v=mVKoSZzk0KI

Toegevoegd na 2 uur:
Op een gegeven moment zeggen ze dat er verhalen zijn bekend wat soja doet met de schildklier, als je veel soja neemt dat de schildklier kan vertragen en dat bepaalde nutriënten slechter opgenomen worden door de fytinezuur wat voornamelijk in de ongefermenteerde soja zit, ik word er echt radeloos van, in hoe verre klopt dit nu degelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ginger:
Ik heb me nog nooit heel erg verdiept in fytinezuur en soja, maar ik zal eens kijken of ik daar wat betrouwbare informatie over kan vinden.
Wel is het zo dat fytinezuur sowieso in allerlei voedsel zit.
Als je kijkt naar het percentage van het droge gewicht, bevatten sesamzaadmeel, paranoten, lijnzaad, pintobonen, amandelen en pinda evenveel of zelfs een stuk meer fytinezuur dan soja(producten).
Daarnaast bevatten bijvoorbeeld bruine rijst, hazelnoot, walnoot, mais en havermout de helft (of meer) van de hoeveelheid fytinezuur die soja bevat (als je naar percentage van het droge gewicht kijkt), dus het is sowieso niet zo dat het iets is dat heel specifiek voor soja geldt. Althans, niet op basis van deze getallen, misschien wel als je het vergelijkt in calorieën of in gebruikelijke porties, maar die cijfers kon ik niet meteen vinden online.
Noten en zaden, waarvan veel blijkbaar redelijk tot veel fytinezuur bevatten in vergelijking met soja, worden vaak genoemd als goede bronnen voor mineralen. Het zou natuurlijk kunnen dat dat komt doordat ze zóveel mineralen bevatten dat ze daarmee kunnen compenseren tegen het opname-remmende effect van het fytinezuur, maar het kan ook goed dat het komt doordat dat remmende effect ook weer niet zo bijzonder groot is. Ik zal binnenkort ook even die video bekijken.
Wat ik wel alvast kan zeggen is dat ik wel bekend ben met die Jesse van der Velden van wie deze video is, en hij is niet iemand van wie ik zomaar alles zou aannemen. Op zijn website beweert hij bijvoorbeeld ook dat je van fytoestrogenen in soja borstkanker krijgt, terwijl de wetenschap daar dus héél anders over denkt.
Dat wil niet zeggen dat álles dat hij beweert onzin is, misschien baseert hij zijn andere standpunten wél op de wetenschappelijke kennis van dit moment, maar ik zou er niet bij voorbaat vanuit gaan dat alles dat hij zegt klopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor gefermenteerde soja geldt dat alleen de langzaam gefermenteerde producten tellen, dus de oude zoals: natto, miso, shoyu en tempeh.
Bij sojayoghurt van tegenwoordig of varianten die snel worden gemaakt heeft het fermenteren zijn werkt nog niet echt kunnen doen. Alle noten, zaden en granen bevatten fytinezuur. Ideaal zou je ook allemaal laten fermenteren/kiemen/weken of iets anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jackd, wat gebeurt er als je noten zou weken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan wordt fytinezuur omgezet.
(eigenlijk is het weken en dan drogen)
http://www.vlijtigelis.nl/echteten/stap11_noten_en_zaden/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat gebeurt er met het fytinezuur van zilvervliesrijst die je 20-tal minuten kookt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weinig tot niks, veel te kort.
Eerst weken, dan fermenteren of kiemen en dan koken. Of witte rijst nemen, dat is geen moderne uitvinding, dat deden ze lang geleden ook al. (ook om andere redenen)
Als je tenminste andere bronnen hebt van voedingsstoffen, dit zullen meestal dierlijke bronnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Euh ik kan niet meer volgen, wat is er dan met witte rijst? Zit daar geen fytinezuur in dan? Verder wou ik vragen hoe het zit met fruit? Is er in fruit ook zoveel fytinezuur aanwezig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fytinezuur zit in het vlies, in witte rijst zit het niet (of nauwelijks) Ook niet in fruit. Het zit "alleen" in alle: zaden, granen, bonen, noten en peulvruchten. Maar je moet het ook niet te gek gaan maken, anders kan je niks meer eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog een puntje over gefermenteerde soja: goed met een voorwaarde.
http://www.thehealthyhomeeconomist.com/mercola-is-wrong-fermented-soy-is/ Dit is ongeveer hoe ik er over denk:
http://selfmatters.nl/mythes-en-waarheden-over-soja/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jackd, kun je de eerste link kort samenvatten in het Nederlands? Mijn Engels is niet zo goed...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
beginstuk:
Alleen gefermenteerd is soja veilig eetbaar.
Fermentatie zorgt echter dat het hormoon effect sterker wordt, doordat alles beter opneembaar wordt. O.a. oppassen met de schildklier. Fermented soy is a nutrient dense food that is a fantastic addition to the diet with one caveat. Fermented soy must be consumed within the context of an iodine rich diet. even met google translate: (duidelijk genoeg)
Gefermenteerde soja is een nutriënt-dichte voedsel dat is een fantastische aanvulling op de voeding met een voorbehoud. Gefermenteerde soja moet worden geconsumeerd in het kader van een jodium rijke voeding. stukje daarna:
Daarom, als je eet de typische Amerikaanse vetarme dieet dat is ongelooflijk verstoken van voedingsmiddelen met thryoid beschermt jodium en dan ineens besluiten om wilde eten gefermenteerde soja gaan de hele tijd, omdat je iets positiefs over het op het avondnieuws zag - dit kan een probleem vormen voor uw schildklier gezondheid! Echter, als je verbruikt kleine hoeveelheden gefermenteerde soja (natto, miso, tempeh, sojasaus) als een onderdeel van een traditioneel dieet dat veel jodium rijk voedsel zoals grasgevoerde boter omvat, dan ben je absoluut prima. Op deze manier kunt u genieten van de wonderlijke voordelen voor de gezondheid van de gefermenteerde soja, zonder nadeel van de goitrogene isoflavonen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jackd, hoe zit het met geroosterde witte kikkererwten? Het productieproces neemt 3 dagen in beslag weliswaar; enig idee of daar ook zoveel fytinezuur aanwezig is? http://en.wikipedia.org/wiki/Leblebi www.goeievraag.be/vraag/eten-drinken/overig/wit-geroosterde-kikkererwten.434090
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen idee maar die 3 dagen: cleaning and grading,
soaking,
tempering (preheating and resting),
boiling,
resting,
roasting, and
dehulling. klink goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Jackd en andere mensen, ik heb nog één vraagje om daarna het onderwerp af te sluiten; Stel als je "Gerehydrateerd soja-eiwit" zou consumeren, is deze dan ontdaan van fytinzuur en fytaten of niet? Bevat "Gerehydrateerd soja-eiwit" nog fytinezuur en fytaten? Mvg
Ritsuka
10 jaar geleden
Poeh, als je hier allemaal rekening mee moet gaan houden, dan kun je niks meer eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gerehydrateerd soja-eiwit zie ik niet als voeding.
Je vraag of er fytinezuur in zit kan ik niet beantwoorden, maar aangezien het een snel proces is kan je ervan uitgaan dat het niet omgezet is. Het zou wel kunnen dat het zo geïsoleerd is dat er niks meer inzit. Dus niks behalve het eiwit, en ook dat is eigenlijk niet positief. @Ritsuka: Sinds ik hier mee bezig ben, eet ik lekkerder dan ooit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die website die hier genoemd wordt, http://www.thehealthyhomeeconomist.com/mercola-is-wrong-fermented-soy-is/ , lijkt me nou niet echt een betrouwbare bron. De schrijfster schrijft dat ze fan is van Dr. Mercola en het met hem eens is dat miso, tempeh en natto de enige veilige sojabronnen zijn.
Die Dr. Mercola is een zeer omstreden alternatieve genezer die op zijn website allerlei zeer dubieuze artikelen heeft staan, zoals dat aids niet komt door hiv maar door een tekort aan voedingsstoffen... en die meerdere malen door de Amerikaanse autoriteiten op z'n vingers is getikt omdat hij allemaal gezondheidsclaims maakt voor zijn producten terwijl die niet bewezen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geloof je meer dan 1000 jaar aan Chinese wijsheden of veganisten die net komen kijken?

Het beste antwoord

Ten eerste: er zijn veel fabels over soja. Er zijn bijvoorbeeld mensen die roepen dat je van soja prostaatkanker en borstkanker krijgt. Uit wetenschappelijke onderzoek blijkt juist dat soja mogelijk beschermt tégen prostaat- en borstkanker, de resultaten van de meta-analyses die ik vond waren allemaal positief, voorzichtig positief of neutraal. Ook gerenommeerde instituten als het Amerikaanse National Cancer Institute geven aan dat soja veelbelovend klinkt als bescherming tegen prostaatkanker, en dat het daarom verder onderzocht wordt.
Ik heb een tijdje geleden voor een andere vraag hier (ik kan 'm zo snel alleen niet terugvinden) zitten zoeken naar meta-analyses over soja, en merkte dat bij de positieve effecten niet alleen bij gefermenteerde soja
voorkomen, en dat soms niet-gefermenteerde soja voordelen heeft die gefermenteerde soja niet heeft.

Bij één van de meta-analysis die stelt dat soja de kans op prostaatkanker vermindert hebben ze alleen onderzoeken met niet-gefermenteerde soja gebruikt, dus die is dan sowieso ook van toepassing op Nederland, waar meer niet-gefermenteerde soja dan gefermenteerde soja gebruikt wordt.
Één van de meta-analyses zegt als ik het goed begrijp dat zowel de gefermenteerde als de niet-gefermenteerde sojaproducten in deze onderzoeken de totale cholesterol verminderde.
Twee meta-analyses stellen dat niet-gefermenteerde soja zorgt voor een lagere kans op maagkanker, en dat hoe groter de hoeveelheid isoflavonen (fytoestrogenen), hoe sterker dat effect. Ze stellen ook beide dat gefermenteerde soja de kans op maagkanker juist verhoogt, al zegt één van hen erbij dat nog onduidelijk is of dat misschien komt door de grote hoeveelheid zout die aan de desbetreffende sojaproducten is toegevoegd (van zout is al bekend dat het de kans op maagkanker vergroot).

Natuurlijk heb ik niet meta-analyses van alle mogelijke ziektes gezocht, maar alleen de paar die het vaakst genoemd worden als bezwaar tegen soja, dus wie weet ligt de invloed van gefermenteerde en niet-gefermenteerde soja bij andere zaken wel anders. Maar bij prostaatkanker en maagkanker is het in ieder geval niet zo dat gefermenteerde soja per se beter zou zijn dan niet-gefermenteerde.

Toegevoegd na 33 minuten:
Nog even voor de volledigheid, ook bij prostaatkanker, borstkanker en cholesterol zijn er waarschijnlijk nog veel meta-analyses die ik niet bekeken heb (na een aantal uur had ik het wel gehad). Je kan zelf op Google Scholar zoeken ... (ruimte op, lees verder bij reacties)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Fynnya, ik stelde deze vraag omdat de onderstaande video mij en vele anderen enorm in verwarring heeft gebracht, wat denk jij daar persoonlijk over? www.youtube.com/watch?v=mVKoSZzk0KI
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op een gegeven moment zeggen ze dat er verhalen zijn bekend wat soja doet met de schildklier, als je veel soja neemt dat de schildklier kan vertragen en dat bepaalde nutriënten slechter opgenomen worden door de fytinezuur, ik word er echt niet wijzer van, in hoe verre klopt dit nu degelijk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vervolg antwoord:
... naar bijvoorbeeld meta-analysis soy prostate cancer, meta-analysis soy breast cancer, etc.
Wie weet is dit oude informatie voor je, maar voor de zekerheid: meta-analysis zijn onderzoeken die een aantal andere onderzoeken kritisch bekijken en vergelijken, en daaruit een conclusie trekken, en die zijn dus betrouwbaarder dan losse onderzoeken, enerzijds omdat het over grotere aantallen gaat en anderzijds omdat zij dus onderzoeken met allerlei verschillende methoden of omstandigheden vergelijken en dus beter kunnen inschatten welke effecten nou echt komen door in dit geval de soja, en welke effecten kunnen komen door de onderzoeksmethodes en omstandigheden. Ik heb nog even gekeken of ik de links naar de meta-analyses kon terugvinden, en ik heb ze nog niet allemaal gevonden, maar wel in ieder geval deze:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15945102 (niet-gefermenteerde soja verlaagt mogelijk de kans op prostaatkanker, gefermenteerde soja is niet onderzocht).
http://ajcn.nutrition.org/content/89/4/1155.long (vervolg van de vorige, niet-gefermenteerde soja verlaagt mogelijk de kans op prostaatkanker, gefermenteerde soja niet).
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19838933 (zowel soja in z'n algemeen, als niet-gefermenteerde soja, als specifiek tofu, verlagen mogelijk de kans op prostaatkanker; sojamelk, miso en natto verlagen het niet significant).
http://cebp.aacrjournals.org/content/9/10/1051.short (niet-gefermenteerde soja verlaagt mogelijk de kans op maagkanker, gefermenteerde soja verhoogt mogelijk de kans op maagkanker, maar het zou kunnen komen doordat niet-gefermenteerde soja gewoon extra groente-inname betekent, en gefermenteerde soja extra zout-inname). Bij borstkanker en de meeste andere meta-analyses die ik bekeken had, maakten geen onderscheid tussen gefermenteerde en niet-gefermenteerde soja, en die ik noemde over cholesterol kan ik niet terugvinden.
Maar hopelijk heb je hier toch iets aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fytinezuur wat voornamelijk in de ongefermenteerde soja zit zeggen ze, ik word er echt radeloos van, in hoe verre klopt dit nu degelijk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 voor dit antwoord.
@Ginger1907: Nog iets over de schildklier die jij noemt: Volgens mijn bron kan soja alleen problemen geven voor mensen met een verlaagde schildklierfunctie. Bij mensen met een normale schildklierfunctie is geen effect van soja gevonden.
http://www.vegetariers.nl/voeding/veelgestelde-vragen/is-soja-ongezond Fytinezuur : dit kan de opname van mineralen zoals calcium, zink, ijzer en magnesium verstoren. Echter: soja levert zelf deze mineralen ook, en bij een niet al te hoge sojaconsumptie worden geen problemen verwacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij geven de meeste onderzoeken redelijk kleine uitslagen. Hoe vaak staat er "mogelijk" is bovenstaande reactie? Blijf vooral zelf nadenken.
De hormonale effecten op vrouwen in de overgang zijn redelijk goed beschreven, wat denk je dat dit bij kinderen of mannen doet? @Astrid: een vegetarische website als bron die als bron een veganistische website geeft.
Je begrijpt vast wel dat je daar nauwelijks nadelige dingen over soja zal vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Astrid, en wat bedoel je met "niet al te hoge sojaconsumptie" ? Mijn broer eet/drinkt dagelijks geregeld ongefermenteerde (wel non-GMO en biologische) soja producten en dan spreek ik over 40 à 50 gram dagelijks, volgens mij is dat veel en ben wat onrustig hierover, ik hij is net als ik vegetariër maar hij doet aan bodybuilding en moet aan zijn eiwitten komen :|
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jack: Jij doet nu net alsof alle vegetariërs/veganisten soja consumeren en daar vervolgens reclame voor maken. Dat is dus niet zo en er zijn erg veel andere eiwitbronnen. Soja eten is een keus, geen must, ook niet voor vegetariërs. Vervolgens ga je er zomaar vanuit dat een vegetarische website niet op zoek zou zijn naar de waarheid en alleen maar gekleurde informatie geeft. Dat is nogal wat.. Vervolgens onderbouw je dat niet. Het enige wat je daarover zegt is:" Je begrijpt vast wel dat je daar nauwelijks nadelige dingen over soja zal vinden".
Nee dat begrijp ik niet omdat vegetariërs en veganisten helemaal niet afhankelijk zijn van soja en zover ik weet gewoon op zoek zijn naar de waarheid. Bij deze daag ik je dan ook uit om zelf met wetenschappelijke bronnen te komen die de beweringen op die website tegenspreken. Want dat doe je opvallend genoeg niet. Je vraagt je af wat soja met mannen doet. Bij normale consumptie zijn geen schadelijke effecten gevonden. Voor elk product geldt dat je geen extreme hoeveelheden moet eten. Spinazie bijvoorbeeld is gezond, maar niet als je er teveel van eet omdat het rijk is aan nitraat. Zelfs teveel water drinken is slecht. Geen enkel product moet je overmatig consumeren. Niets nieuws dus. Je moet vooral zelf nadenken zeg je. Tuurlijk en met zelf nadenken kom je meteen tot de conclusie dat soja nooit goed zou kunnen zijn voor mannen en kinderen zonder dat je daar onderzoek naar hebt gedaan.
Laten we inderdaad maar alle wetenschappers en onderzoeken over boord gooien. Nergens voor nodig. Pure geldverspilling. Terug naar de oertijd en naar de medicijnmannen @Ginger1907: Als veilige dosis worden twee porties soja per dag gezien. Een portie is: een glas sojamelk (200-250 ml), een kwart blok tahoe, een halve kop tempé/sojabonen/sojavlees, ofwel het equivalent van 8 tot 10 gram soja-eiwit of het equivalent van 25 mg isoflavonen. Van twee porties per dag is afdoende aangetoond dat je dan geen last krijgt van enig nadelige effect. Van andere hoeveelheden niet, zo simpel is het. Dat betekent dus niet dat als je drie of vier porties per dag eet, je per definitie in een gevarenzone komt, maar daar is domweg geen uitspraak over te doen. Variatie is altijd het beste. Je broer kan ook eiwitten halen uit noten, zaden, granen, allerlei peulvruchten, biologische eieren etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Astrid: Wat ik probeer te zeggen is dat veganisten nauwelijks negatief over plantaardig en nauwelijks positief over dierlijk schrijven.
Zo krijg je een niet realistisch beeld.
Wel eens op een veganistische site wetenschappelijk onderzoek over het effect van geen dierlijk vet consumeren op de hersenontwikkeling gezien?
(vegetariërs zijn niet zo extreem, maar zouden niet naar veganisten moeten linken voor informatie) uitdaging:
http://www.mindbodyhealth.com/avoidsoy.htm
(onderaan een lading bronnen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nog één vraagje om daarna het onderwerp af te sluiten; Stel als je "Gerehydrateerd soja-eiwit" zou consumeren, is deze dan ontdaan van fytinzuur en fytaten of niet? Bevat "Gerehydrateerd soja-eiwit" nog fytinezuur en fytaten? Mvg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Jackd,
Ik noem inderdaad vaak het woord 'mogelijk', en met een reden. De wetenschappelijke onderzoeken die ik aanhaal, hebben het namelijk ook over 'mogelijk'.
En sterker nog, wetenschappelijke onderzoeken in z'n algemeen hebben het praktisch altijd over 'mogelijk'.
Geen enkel wetenschappelijk onderzoek is sterk genoeg om zekerheid te hebben, zelfs als er 100 onderzoeken naar iets gedaan zijn kunnen ze nog niet écht zekerheid hebben, omdat ze nooit alle factoren en omstandigheden kunnen onderzoeken. En daar houden wetenschappers dus rekening mee bij hun conclusies, en dus noemen ze de resultaten 'mogelijk', óók bij onderzoeken die sterke effecten hebben gevonden en grote groepen mensen onderzocht hebben.
Ik zou eerlijk gezegd een onderzoek dat het níet heeft over 'mogelijk' wantrouwen, denken dat je absolute zekerheid hebt over een onderwerp is meer iets voor pseudo-wetenschap.
Dus ja, de conclusies zijn allemaal niet met 100% zekerheid, maar het zijn wetenschappelijke meta-analyses, en dat zijn m.i. wel de betrouwbaarste bronnen die we hebben, dus ook al weten we nog niks écht zeker, dit soort onderzoeken zijn m.i. wel de beste bronnen om je beslissingen op te baseren. Uit de effecten op vrouwen in de overgang kan je niet zomaar zelf conclusies gaan trekken over de effecten op mannen en kinderen. Dat is absolúút niet betrouwbaar. Onze lichamen en hormonen zijn onnoemelijk complex, het is absoluut niet zo dat mannen en vrouwen gewoon tegenovergestelde hormonen hebben en dat je daarmee zelf alles wel kan beredeneren. Als je wil weten wat het effect is op mannen en kinderen, moet je kijken naar wetenschappelijk onderzoek op mannen en kinderen, níet zelf maar huis-, tuin- en keukenlogica gebruiken om een conclusie te trekken uit onderzoek op vrouwen in de overgang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In "sterk" onderzoek kom ik het woord mogelijk niet tegen hoor. Meta-analyses zijn onbetrouwbaar omdat ze onderzoeken selecteren. Vaak op basis van het aantal publicaties, enzovoorts.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CD4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.meta-analysis.com%2Fdownloads%2FIntro_Criticisms.pdf&ei=-RZIUuSUEoGWhQet4oD4Ag&usg=AFQjCNH2k5EUlILVdsygiKASy20_KnXYgw&bvm=bv.53217764,d.Yms&cad=rja Ik trek geen conclusies, ik zie een (sterk) hormonaal effect bij een bepaalde groep, die komt van een voedingsproduct. Daarnaast zie ik hormonale problemen bij andere groepen.
Die zijn te complex om het naar 1 oorzaak te kunnen herleiden, wetenschappelijk is dat ook bijna niet te doen. Daarnaast zie ik dat als je een totaal oplossing (een ander voedingspatroon, o.a. zonder soja) aanbiedt, problemen sterk verminderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Fynnya, wat denk jij persoonlijk over de onderstaande weblinks (onderzoeken): How did soy get its reputation as a cure-all for modern ailments? Follow the money ... hwww.propertyrightsresearch.org/articles2/billion.htm 288 references to the toxiticy of soy in the FDA’s poisonous plants database: www.westonaprice.org/images/pdfs/fdasoyreferences.pdf World’s most complete collection of soy information: www.soyinfocenter.com/HSS/soymilk1.php Studies Showing Adverse Effects of Dietary Soy, 1939-2008: www.westonaprice.org/soy-alert/studies-showing-adverse-effects-of-soy Studies Showing Adverse Effects of Isoflavones, 1950-2010: www.westonaprice.org/soy-alert/studies-showing-adverse-effects-of-isoflavones