Zitten voedingsvezels in de schil van fruit en groenten of zitten deze ook binnenin de voedingsmiddel zelf?

Ik heb nog steeds geen flauw benul hoe voedingsvezels in fruit en groenten eruit zien, kan je dat met blote oog zien of hoe zit dat?

Verder vroeg ik mij af of voedingsvezels enkel in de schil voorkomen of zitten deze ook binnenin de voedingsmiddel zelf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De Nederlandse Gezondheidsraad heeft de belangrijkste typen voedingsvezels op een rijtje gezet:

1) Bèta-glucanen.
Bèta-glucanen zitten onder andere in haver en gerst maar ook in veel soorten paddenstoelen en allerlei micro-organismen zoals gisten.
2) Cellulose.
Cellulose is een belangrijk bestanddeel van de celwand van planten.
3) Chitine.
Chitine is in de Verenigde Staten als supplement in de handel en wordt gewonnen uit het skelet van kreeften, krabben en garnalen.
4) Fructo-oligosacchariden.
Komt voor in producten die ook inuline bevatten, zoals uien, tarwe, bananen, prei en tomaten.
5) Galacto-oligosacchariden.
Komt onder meer voor in bepaalde typen yoghurt en in lage concentraties in moedermelk.
6) Guar gom.
Guar gom is een additief dat gebruikt wordt als stabilisator en verdikkingsmiddel (E 412). Het wordt gewonnen uit de zaden van de guar plant.
7) Hemicellulose.
Hemicellulose komt voor in de celwand van planten.
8) Inuline.
Inuline komt onder meer voor in uien, tarwe, bananen, prei en tomaten en in de wortels van onder meer cichorei, schorseneer en artisjok en wordt als additief gebruikt, bijvoorbeeld om vetarme producten smeuïger te maken.
9) Pectine.
Pectine is een type voedingsvezel dat veel voorkomt in fruit, zoals kweeperen, appels en citrusvruchten. Het is ook een additief dat gebruikt wordt als verdikkingsmiddel (E 440a).
10) Polydextrose.
Polydextrose is een additief dat wordt gebruikt als verdikkingsmiddel en vulmiddel (E 1200).
11) Psyllium.
Psyllium is een additief dat als verdikkingsmiddel wordt gebruikt. Het bevat glycosiden en slijmstoffen. Het wordt gewonnen uit het schilletje (in het Engels ‘husk’) van de zaden van de plant Plantage psyllium of Plantago ovata, ook aangeduid als ‘Ispagul’.
12 Restistant starch (resistent zetmeel).
Restistant starch komt onder meer voor in brood, cornflakes en afgekoelde gekookte aardappelen, rijst en pasta. (bron: Vezelrichtlijn Gezondheidsraad)

Toegevoegd na 2 dagen:
Voedingsvezels komen dus zowel in de schillen als in de plantgedeelten daar binnenin voor want beiden bevatten cellen. Je kunt ze niet zien want ze zijn te klein (zoals Bamibal ook al zei).
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voedingsvezels zijn voor het grootste deel afkomstig uit de celwand van planten. Ze komen dus voor in de hele plant en vrucht. Een cel is met het blote oog al niet te zien, dus een bestanddeel van de celwand al helemaal niet.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus niet zo zeer in de schil?