het is gezond 2 x per week vis te eten; mijn vraag is of mosselen, garnalen e.d. daarbij zijn inbegrepen, of dat je dat los moet zien van die 2 x vis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ja hoor, mosselen en garnalen zijn daarbij inbegrepen!
Dit zijn de 4 gezondste vissen:

Gezondste vis #1: Vette vis
Zalm, tonijn, makreel en haring behoren tot de vette vissoorten. Vette vis is erg gezond, met name omdat vette vis zeer rijk is aan essentiële omega 3-vetzuren.

Gezondste vis #2: Garnalen, kreeft & krab
Voorheen werd gedacht dat garnalen, krabben en kreeften het bloedcholesterol negatief beïnvloeden omdat ze rijk zijn aan cholesterol. Recent onderzoek wijst echter uit dat het de vetzuren in voeding zijn die het bloedcholesterolgehalte sterk beïnvloeden, niet het cholesterol dat rechtstreeks uit voeding wordt opgenomen. Bovendien zitten garnalen, krabben en kreeften boordevol gezonde onverzadigde vetten en “goed” HDL-cholesterol (Hoge Dichtheid Lipoproteïnen) dat de bloedvaten zuivert.

Gezondste vis #3: Schelpdieren
Voorbeelden van schelpdieren die veel worden gegeten zijn mosselen, oesters, sint-jakobsschelpen, venusschelpen en scheermesschelpen. Voor schelpdieren geldt hetzelfde als voor garnalen, kreeft en krab.

Gezondste vis #4: Magere vis
Tong, snoekbaars, baars en forel zijn erg smaakvolle en gezonde vissoorten. Ze behoren tot de magere vissoorten, dus ze bevatten minder gezonde omega-vetzuren. Ze zijn desalniettemin erg gezond en bovendien lekker ter afwisseling als je regelmatig vette vis eet. Andere magere vissoorten zijn kabeljauw, geep, koolvis, tilapia, schelvis en wijting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vis is gezond omdat er veel goede vetzuren in zitten. Dat zijn de omega 3 vetzuren. Zalm, tonijn, sardine, makreel en forel zijn erg rijk aan omega-3-vetzuren. Garnalen, krab en kreeft bevatten meer cholesterol dan de meeste soorten vis, maar bevatten minder vet en verzadigde vetten dan de meeste soorten vlees en gevogelte. De vette vis bevat meer omega 3, dat is goed voor je cholesterol en je krijgt er mooie haren, huid en nagels van. Garnalen e.d. bevat véél minder kcal. Dus hoe je het went of keert, vis is gezond!

Toegevoegd na 41 seconden:
Typfoutje! Went is wendt! ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh en nog even een echt antwoord op je vraag. Mosselen, garnalen e.d. kun je dus ook eten als je twee keer per week vis wilt eten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hierbij nog wat informatie over vis en omega 3 vetzuren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Omega-3-vetzuren