Hoe kom ik weer aan, zonder dat mijn puistjes verergeren?

Ik heb al tijd behoorlijk last van acne. Ik hield mijzelf een lange tijd voor dat het komt door mijn voeding en ben mezelf daardoor gaan uithongeren. Ik at niks meer waar ook maar een klein beetje suiker of vet in zit. Hierdoor ben ik flink afgevallen en heb ik nu ondergewicht. Door dit ondergewicht zit ik niet lekker in mijn vel en heb ik weinig energie. Het probleem is echter dat ik bang ben dat als ik weer wat meer ga eten dat mijn acne weer verergert. Daarom vraag ik mij af wat voor een dieet of iets dergelijks ik kan volgens om weer wat aan te sterken en een paar kilo aan te komen, zonder dat ik mijn acne weer veel erger wordt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat at je eerst op een dag? Want als je grotendeels gezond eet zul je niet zo snel puistjes krijgen hoor.
Het is wel goed dat je aan je gezondheid wilt werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik at hooguit 3 bruine boterhammen met kipfilet en een avond maaltijd, verder dronk ik alleen water. Ik kwam ongeveer op slechts 1000 - 1200 calorieën per dag uit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zit in de puberteit dusja de puistjes komen redelijk snel op. Alleen ik hield mezelf voor dat de puistjes veroorzaakt werden door mijn voeding, het is voor mij dus ook lastig om mijn eetpatroon te veranderen uit angst voor de puistjes
Ritsuka
10 jaar geleden
Puistjes zijn vooral hormonaal, maar probeer in elk geval meer groente en fruit toe te voegen.
Kijk even waar je op reageert, sommige mensen krijgen puistjes van melkproducten of varkensvlees, anderen weer niet. Voeg gewoon iets toe voor een week en kijk wat er gebeurt.
Zo kun je langzaam gaan uitbreiden, want op deze manier blijven eten is schadelijk voor je gezondheid.
Ritsuka
10 jaar geleden
Puisten komen niet per se door suiker of vet, ik heb het wel eens als ik te weinig water drink op een dag (1 1/2 liter is genoeg hoor, en koffie en thee mag je ook mee tellen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het advies, ik heb besloten om morgen naar de huisarts te gaan, om eventueel naar een diëtist doorverwezen te kunnen worden. Ik ben nu zo mager, dat het zo echt niet langer kan
Ritsuka
10 jaar geleden
Super idee! Begeleiding is denk ik het beste ja, dan kunnen ze precies voor je kijken wat je nodig hebt. Veel succes en houd mij op de hoogte als je wilt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat ik me afvraag, zijn je puistjes inderdaad minder geworden sinds je ondergewicht hebt? Zo niet, dan krijg je er ook niet meer bij als je weer meer gaat eten.
@ Ritsuka: prima adviezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik merkte wel dat door het minder gaan eten de acne veel minder werd. Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en die heeft mij doorverwezen naar een diëtist. Die gaat me helpen bij het gezond, maar wel voldoende eten
Ritsuka
10 jaar geleden
Goed om te horen :)

Het beste antwoord

Niet gezond eten kan juist een slechte invloed hebben. De huid heeft ook bepaalde voedingsstoffen nodig om gezond te blijven.
Als de huid niet genoeg van die voedingsstoffen binnen krijgt, krijg je juist last van verstopte talgkliertjes en ontstekingen. Je weerstand wordt lager en je lichaam kan niet meer zo goed die ontstekingen bestrijden.

Dus gewoon gezond eten.
En extra goed voor je huid is:
Vitamine A: o.a. rauwe wortelen, paprika, broccoli, spinazie, sla
Vitamine B2: o.a. amandelen, spinazie, lever, gedroogde sojabonen, en vette vis

Je krijgt daarvan uiteraard ook je energie weer terug, want deze dingen zijn niet alleen goed voor je huid ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
precies, gewoon goed eten

Andere antwoorden (2)

Dit heb ik ook voorgehad!
Ben je een jongen/ meisje? Welke leeftijd?
Toen ik rond de 15 jaar was:
1) de pil (een sterke, die vooral ook bedoeld is om acne weg te krijgen. Vraag maar aan huisarts)
2) Hoofd zoveel mogelijk wassen met gewoon stuk zeep
3) Clearsticks van nivea kopen
4) Reinigingsdoekjes van nivea gebruiken (deze met dubbele functie, normaal blauw)
5) af en toe een maskertje opleggen
6) na een tijdje gebruikte ik foundation. Deze van bourjois heeft een mooi kleur, en bevat nuttige stoffen voor u huid.
Deze dingen hielpen mij enorm !!
Maar je eten laten hiervoor kan een negatief effect verkrijgen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben een jongen. Foundation is dus niet echt een goed idee.. Ik was mijn gezicht als dagelijks met gamilla zeep en gebruik de zarqa Anti puistjes lijn. Het probleem is echter dat ik moet inzien dat er een verschil is tussen gezond eten en bijna niets meer eten...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en de pil krijg je dan waarschijnlijk ook niet :P
Ritsuka
10 jaar geleden
foundation zou ik juist niet doen, dat gaat toch snel de boel verstoppen.
Krijg je van zeep gebruik niet juist extra talgvorming?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt Ritsuka, zeep maakt de huid vaak alleen maar vetter omdat het in eerste instantie zo uitdroogt dat de huid extra vet aan gaat maken als compensatie.
Gewoon je gezicht goed afspoelen met water is beter in dit geval
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de tip, ik ga stoppen met de zeep !
Hi! Allereerst ik heb precies met hetzelfde probleem gezeten als jij. Ik had alles geprobeerd en durfde niets meer te eten en niets op mn gezicht te smeren.Iedereen zei natuurlijk wat anders en je weet niet zo goed meer wat te doen. Ik ben het met jee eens dat voor sommige mensen die wat gevoeliger zijn voor voeding, suikers en vetten een negatieve invloed kunnen hebben op de huid. Maar ook hormonen spelen vaak onbewust een grote rol. Wat ik uit alles wat ik tot nu toe heb geleerd, is dat als je bewust omgaat met voeding, dit juist een positief effect kan hebben op de huid. Er zijn ook gezonde suikers (fruitsuikers) en gezonde vetten (zoals in avocado en noten) die boordevol vitaminen zitten die ervoor zorgen dat ontstekingen worden geremd. Zoals Hippocrates zei; "Let food be thy medicine and medicine be thy food." Er zijn genoeg voedingsmiddelen met goede vetten die je weer op een gezond gewicht kunnen brengen. Een site die mij heel erg heeft geholpen is www.foodmatters.tv Hier staan bijvoorbeeld ook artikelen over welke voedingsmiddelen je kunt eten als je ondergewicht hebt en toch gezond zijn. Zeker de moeite waard om een kijkje te nemen. En ga voor jezelf na wat goed voelt en drink voldoende thee, zoals groene thee, gemberthee (ontstekingsremmend) en witte thee. Nog een boek die hier dieper op ingaat is de Voedselzandloper. Ga op internet opzoek naar lekkere en gezonde recepten, want die zijn er genoeg. Geniet van eten en laat voeding het werk doen! Verder qua gezichtsverzorging is het voor iedereen heel persoonlijk. Er zijn wel een paar stoffen die je het beste niet in je gezichtsproducten kan hebben, want die werken heel agressief op de huid. Voor deze info kan je terecht op de website van de huidexpert Jetske Ultee; jetskeultee.nl. Ik hoop je hiermee een stapje verder geholpen te hebben. Succes!