Wat is het verschil tussen vanille en bourbon vanille?

Tijdens het bakken gebruik ik vanille extract van Dr. Oetker, in zo'n miniscuul flesje. Ik zag laatst ook dat zij bourbon vanille verkopen. Dat extract is een paar euro duurder, maar zit in hetzelfde flesje. Aan de hoeveelheid ligt het niet. Wat maakt bourbon vanille zo anders (en duurder) dan gewone vanille?

Het beste antwoord

Bourbon vanille is één van de beste soorten vanille. Veel chefs en patissiers gebruiken het liefst alleen maar deze vanille, vanwege zijn perfecte smaak. Het dankt zijn naam aan het eiland waar deze vanille oorspronkelijk vandaan komt – het eiland Réunion – dat vroeger Bourbon heette. De meeste vanille komt uit Madagascar (daar komt ook de Bourbon variant nu vandaan), maar ook in bijvoorbeeld Tahiti, Oeganda, Costa Rica, Indonesië en India wordt vanille verbouwd.

Bourbon vanille uit Madagaskar, ook wel ‘het zwarte goud’ genaamd, komt van kwalitatief hoogstaande vanillestokjes die een rijke en zachte smaak hebben. Gewone vanillestokjes hebben en minder intense geur en smaak.
hebben en = hebben een
Amadea
3 jaar geleden
paulus811
3 jaar geleden
Ik vraag me af waarom de gewone stokjes tegenwoordig zo schreeuwend duur zijn, zal wel met een mislukte oogst te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het antwoord klopt.
Alleen staat op beide flesjes van Dr Oetker, extract. Dus op de vanille en ook de bourbon vanille. Zelf haal ik uit de flesjes ook geen zinvolle informatie. Is er bij de vanille extract geen gebruik gemaakt van bourbon? Is er bij de bourbon vanille extract gebruik gemaakt van echte bourbon? Maar waarom heet het dan extract? Evenaart deze meer de bourbonsmaak?
Dr Oetker maakt het niet echt duidelijk op deze manier.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
Goed antwoord
Plus
Toevoeging:
De veel goedkopere flesjes vanille-extract bevat geen natuurlijk vanille, maar vanilline, de kunstmatige smaakstof die op vanille lijkt. De chemische namaak is namelijk lang niet zo duur als het echte vanille, die van de vanille-orchidee afkomstig is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vanille-orchidee
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vanilline
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@Paulus811 Ja klopt. Er is in 2018 geloof ik een of andere storm of iets geweest waardoor niet alleen een oogst mislukt is, maar ook de meeste plantages compleet vernield zijn. Het kost jaren om dit weer op te bouwen, daardoor is de vanille nu zo schofterig duur, overal in Europa trouwens.

Andere antwoorden (1)

Dr. Oetker verkoopt twee soorten: Vanille-aroma en Vanille-extract. Vanille-aroma is niet van echte vanille gemaakt. De bourbon vanille extract is wel van echte vanille gemaakt en daarom dus duurder.