Waar kan ik vinden hoeveel en welke mineralen behoren tot de dagelijks aanbevolen hoeveelheid?

Over vitamines schijnt meer informatie te zijn dan over mineralen. Deze laatste zijn toch ook noodzakelijk voor de werking van organen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hier een goede site waar je vast je antwoord vind..
zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zeker waar, je kan het beste bij een apotheek vragen of je arts vragen. Er is ook genoeg digitale informatie te verkrijgen, kijk bijvoorbeeld op:www.natuurlijkwijs.com

Toegevoegd na 1 minuut:
www.natuurlijkerwijs.com
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door raffinage raken voedingsmiddelen zowel vitamines als sporenelementen kwijt, zoals zink, chroom, magnesium, fosfor etc. Die zijn echter wel essentieel voor je gezondheid. Chroom heb je bijvoorbeeld nodig voor je glucosestofwisseling. Het zit bijvoorbeeld zowel in suikerriet als in suikerbieten maar wordt door raffinage verwijderd.

In een evenwichtige voeding (die bijna niemand eet wegens dodelijke saaiheid) zouden voldoende vitamines en sporenelementen moeten voorkomen. Hoe meer geraffineerde voedingsproducten je eet, des te groter is de kans op tekorten. Het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad zijn daar mijns inziens niet duidelijk genoeg over, mogelijk door de niet te onderschatten belangenverstrengeling met de voedingsmiddelenindustrie.

Niettemin zijn de richtlijnen op de website van het Voedingscentrum, geheel volgens de richtlijnen van de Gezondheidsraad, wel bruikbaar. Het hangt echter van je persoonlijke omstandigheden af of je risico op tekorten loopt en zo ja, van welke voedingsstoffen en hoeveel. En dat gebeurt al gauw als je ziet aan welke bevolkingsgroepen suppletie allemaal wordt geadviseerd.

Ik ben er niet zo'n voorstander van om zonder gezondheidsklachten naar de dokter te gaan maar als je gezondheidsvragen hebt, en dit is er zeker een, dan ben je bij de huisarts ook aan het juiste adres. Met bloedonderzoek is binnen een paar dagen achterhaald of je een tekort hebt aan een aantal vitamines en mineralen.