Waarom kunnen sommige mensen zo veel eten als ze willen en andere niet?

Er zit een meisje bij mij in de klas, ze is héél slank, en ze eet heel erg veel.
Ze eet tussendoor ook veel chocolade en koekjes, en ze is zo slank. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb dat ook. Altijd gehad. Ik moet "vreten wat ik vreten kan" om niet nog slanker te worden dan ik al ben.
Kimath
12 jaar geleden
Ik moet ook de hele dag eten, anders ben ik gelijk duizelig of krijg ik buikpijn. En het maakt niet uit hoe groot de maaltijd is, 2-3 uur later rammelt mijn maag weer.
Cryofiel
12 jaar geleden
Er wordt zelfs wel eens voorgesteld om alle voedzame etenswaren uit de supermarkten te halen, en alleen nog maar light-producten te verkopen. Dat zou zogenaamd goed zijn voor de volksgezondheid. Maar ik moet er niet aan denken...
Kimath
12 jaar geleden
Ik kan niet tegen light producten, ik proef de zoetstoffen en krijg er een rare smaak van in de mond.
Moet er ook niet aan denken dat ik geen fatsoenlijk voedzaam eten meer kan halen...

Antwoorden (6)

Dat heeft te maken met hoe snel je spijsvertering is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
elk mens is andeers en de ene persoon gaat efficienter met energie om dan de ander. Daarbij komt verschil in activiteit. Misschien sport ze veel, kleedt ze zich dunner, of is veel actievermet haar hersenen bezig. Allemaal factoren die meespelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met het metabolisme van de personen. De een heeft nou eenmaal een veel snellere stofwisseling van de ander.
De snelheid van je metabolisme hangt af van factoren als leeftijd, geslacht, lengte, hormoonhuishouding en erfelijke aanleg. Mannen verbranden nu eenmaal sneller en meer calorieën dan vrouwen. En hoe ouder je wordt, hoe trager je metabolisme wordt. Op dit soort zaken kun je geen invloed uitoefenen.
Maar je kunt zelf wel het een en ander doen om je stofwisseling in een hogere versnelling te zetten. O.a. door spiermassa op te bouwen, meer water te drinken, crashdiëten te vermijden, meer proteïnen naar binnen te krijgen, en vaker im kleine beetjes te eten.

Toegevoegd na 36 seconden:
van de ander = dan de ander.
Amadea
12 jaar geleden
Ze roepen altijd die heeft een actieve schildklier

Er is ABSOLUUT verschil tussen de ene mens en de andere, MAAR de calorie inname van sommige mensen is ongemerkt soms VEEL hoger dan ze doorhebben

Dat meisje uit je klas is mogelijk echt een van het type die echt altijd graat mager blijven maar bij veel " wat gevuldere types" blijkt dat ze toch wel meer vette tussendoortjes eten dan anderen. Dan DENKEN ze dat ze niet veel eten maar BUITEN de maaltijden om nemen ze gewoon te veel calorieën.

Maar goed, die ene heeft wel erg veel geluk (of niet want zulke mensen hebben soms toch wel minder weerstand dan de wat gevuldere mens)
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord. Er zijn trouwens ook veel mensen die niet doorhebben hoe enorm veel calorieën er in vruchtensappen zitten. Ze denken dat ze gezond bezig zijn door vruchtensap te drinken in plaats van koffie, maar ze vergeten dat ze daar flink van kunnen aankomen.
amigo
12 jaar geleden
ja precies, het is inderdaad niet alleen de chips en " die paar kleine handjes" noten. Vergeet ook de "gewone" frisdrank niet
Dat hangt onder andere ook van je genen af, als je genen hebt die je eten snel verteren, dan is het moeilijk om dik te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft te maken met de stofwisseling van de persoon. Er zijn verschillende type lichamen. Zo heb je de meso, endo en ecto. De mensen met het type ecto worden gekenmerkt door bijvoorbeeld lange en dunne(re) ledenmaten. Deze mensen hebben vaak ook een snellere stofwisseling waardoor ze meer kunnen eten maar minder vet aanzetten. Tevens ogen ze ook slanker door de langere ledenmaten.