Harde kazen bevatten (net als zachte kazen) meestal een hoog vetgehalte. Dat vetgehalte staat meestal vermeld op de verpakking bv +45.
Let echter op met de samenstellling van Lightkazen, die hebben minder vet maar soms bv meer suikers.
Het probleem met kaas is (net zoals bij de meeste, zo niet alle dierlijke producten) dat het over verzadigd vet gaat. Over verzadigd vet wordt gezegd, op basis van meerdere wetenschappelijke studies, dat dit bijdraagt tot hogere cholesterol en hart- en vaatziektes (bv in België nog altijd de grootste doodoorzaak).
Kaas maakt ook een soort lijm aan in je darmen, dit is niet zo goed voor je spijsvertering. Je kan dit wat tegengaan door er rode wijn bij te drinken of een (pijp)ajuintje bij te eten. Voedselcombinaties (kaas en wijn bv) zijn er vaak niet zomaar.
Maar er is ook zoiets als "genieten" dus als je met mate kaas eet, en voor de rest niet teveel andere verzadigde vetten, zal dit de gezondheid niet wezenlijk schaden.
Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat velen die zich de hele tijd dingen ontzeggen die "niet gezond zijn", er niet altijd gelukkiger of gezonder van worden.
een jaar geleden
Ritsuka
een jaar geleden
Wat voor 'lijm'?
liveisgreat
een jaar geleden
https://gezonderleven.com/acht-voedingsmiddelen-slijm-veroorzaken/
tinus1969
een jaar geleden
Hoe dan ook, het risico van verzadigd vet wordt zwaar overschat. Suiker is het probleem.
liveisgreat
een jaar geleden
tinus, suiker is idd een probleem. verzadigd vet wordt overschat omdat intussen gebleken is dat cholesterol niet zo schadelijk is dan men dacht. Aan de andere kant wordt overmatig dierlijk vet eten nog altijd afgeraden.
liveisgreat
een jaar geleden
het hangt helemaal af van de bron Tegenwoordig wijst men nogal naar ontstekingen, maar ik heb al zoveel beweringen zien voorbij komen dat ik stilaan denk dat de moderne wetenschap gewoon niet alles kan verklaren.studies spreken elkaar ook zo vaak tegen...Wetenschap is niet de heilige koe en waarom een mens eiek wordt heeft niet altijd 200% doorgrondelijke oorzaken