Is er een relatie tussen vitamine B12 en vitamine D tekort?

Bijv de intrinsieke factor? Het gaat om iemand die eerder vit b12 tekort had en daarna van vegetarisch biotarier is geworden en meer biologische dierlijke producten eet. In principe heb je daarvan voor b12 maar hel weinig nodig, 2,8 microgram per dag,

Toch is er een gebrek. En aan vit D, terwijl deze persoon uren buiten is, vaak met veel blote huid. Ook dit zou ruim voldoende moeten zijn (30-60 minuten is aanbevolen)
Vandaar dat ik me afvraag of er een verband is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8 microgram B12 is inderdaad niet veel, maar dit is helaas wel iets dat aardig wat vegetariërs onderschatten. Met 1 ei en 1 glas melk kom je er echt niet.
Het is dus een kwestie van meer zuivel en ei gebruiken, of (als diegene vegetariër is om geen dieren te willen laten doden) een B12-supplement.
B12-supplementen zijn in principe even goed als B12 uit dierlijke producten, het is dezelfde stof, gemaakt door dezelfde micro-organismen (B12 wordt niet door de dieren gemaakt), dus geen chemische namaak.

Het beste antwoord

Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, zoals vlees en zuivel.
Vitamine D komt uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Deze voedingsmiddelen bevatten echter over het algemeen erg weinig vitamine D. Een uitzondering hierop zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel).
Gezien dat u zegt dat de persoon voorheen vegetariër was is het niet onaannemelijk dat hier een verband zou bestaan.

Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst. Vegetariërs, maar zeker veganisten, moeten er extra op letten dat deze vitamine voldoende in hun voeding aanwezig is. Als dit niet het geval is, zijn supplementen noodzakelijk.
Vitamine D

De belangrijkste bron voor vitamine D is zonlicht. Bij ruime blootstelling aan zonlicht maakt het lichaam bij de meeste volwassenen voldoende vitamine D aan in de huid. Kinderen tot vier jaar en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben extra vitamine D nodig.
Vitamine D komt van nature uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Deze voedingsmiddelen bevatten echter over het algemeen erg weinig vitamine D. Een uitzondering hierop zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel); zij bevatten iets meer vitamine D. In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd.
Als je weinig of geen zuivelproducten en eieren gebruikt, loop je als vegetariër een risico op een tekort aan vitamine B12. In dat geval valt het aan te raden om uit voorzorg een vitamine B12 supplement te gebruiken.
Belangrijke vegetarische bronnen van vitamine D zijn melk en melkproducten, eieren, halvarine, margarine en bak- en braadproducten.
Groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dierlijke produkten dus. Hoewel het bij vitamine D maar zeer beperkt is.
Suppletie is onontkoombaar, misschien zelfs in de vorm van injecties, als blijkt dat opname via voedsel niet goed gaat.
Merci voor t meedenken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine aanvulling: Vitamine B12 komt VAN NATURE alleen voor in dierlijk voedsel, maar wordt tegenwoordig ook aan plantaardige producten (sojamelk, sojayoghurt, vleesverangers, etc.) toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vitamine D komt níet alleen voor in dierlijk voedsel, er zijn ook bepaalde paddestoelen waarin vitamine D zit.
En ook hiervoor geldt dat het ook aan plantaardige producten toegevoegd wordt, dus alleen van nature vooral in dierlijke producten zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar los van deze foutjes (waar jij ook weinig aan kan doen, de website die jij als bron gebruikte bevat nou eenmaal allerlei foutjes) ben ik het wel eens met het verband dat je legt. Deze persoon eet op een onverstandige manier vegetarisch. Vegetarisch kan prima gezond, maar ook als vegetariër moet je aan wat voedingsrichtlijnen voldoen om alle stoffen binnen te krijgen, en daar heeft deze persoon waarschijnlijk niet aan voldaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De relatie is: allebei zit t in dierlijke producten.
Verder veel extra uitleg, fijn!