Is er een relatie tussen vitamine B12 en vitamine D tekort?

Bijv de intrinsieke factor? Het gaat om iemand die eerder vit b12 tekort had en daarna van vegetarisch biotarier is geworden en meer biologische dierlijke producten eet. In principe heb je daarvan voor b12 maar hel weinig nodig, 2,8 microgram per dag,

Toch is er een gebrek. En aan vit D, terwijl deze persoon uren buiten is, vaak met veel blote huid. Ook dit zou ruim voldoende moeten zijn (30-60 minuten is aanbevolen)
Vandaar dat ik me afvraag of er een verband is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, zoals vlees en zuivel. Vitamine D komt uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Deze voedingsmiddelen bevatten echter over het algemeen erg weinig vitamine D. Een uitzondering hierop zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel). Gezien dat u zegt dat de persoon voorheen vegetariër was is het niet onaannemelijk dat hier een verband zou bestaan. Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst. Vegetariërs, maar zeker veganisten, moeten er extra op letten dat deze vitamine voldoende in hun voeding aanwezig is. Als dit niet het geval is, zijn supplementen noodzakelijk. Vitamine D De belangrijkste bron voor vitamine D is zonlicht. Bij ruime blootstelling aan zonlicht maakt het lichaam bij de meeste volwassenen voldoende vitamine D aan in de huid. Kinderen tot vier jaar en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben extra vitamine D nodig. Vitamine D komt van nature uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Deze voedingsmiddelen bevatten echter over het algemeen erg weinig vitamine D. Een uitzondering hierop zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel); zij bevatten iets meer vitamine D. In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd. Als je weinig of geen zuivelproducten en eieren gebruikt, loop je als vegetariër een risico op een tekort aan vitamine B12. In dat geval valt het aan te raden om uit voorzorg een vitamine B12 supplement te gebruiken. Belangrijke vegetarische bronnen van vitamine D zijn melk en melkproducten, eieren, halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Groet

Bronnen:
http://www.vitamine-info.nl/waar-zit-het-i...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100