Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan olie (voor bereiding van voedsel) bederven als je er nog niks mee gedaan hebt?

Ik vroeg mij af, kan olie bederven? Zo ja, hoe dan en hoe kan je dat zien aan olie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ligt er vooral wat voor olie. Meervoudig onverzadigde vetzuren zijn bijzonder gevoelig voor oxidatie, in tegenstelling tot verzadigde vetzuren, die buiten de koeling rustig een jaar meegaan en in die periode meerdere malen gebruikt kunnen worden om te frituren. Een indicatie voor de toestand van olie geeft je reukorgaan. Een olie die niet geoxideerd (ranzig) is ruikt lekker, hoewel smaken natuurlijk verschillen. Ranzige olie haal je er direct uit door de niet verse, wat zware lucht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het ligt eraan hoe lang de fles al open is,als het ranzig ruikt smaakt dan is het niet echt lekker meer en zou ik het weg gooien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kwaliteit van de olie loopt door drie oorzaken terug: zuurstof, licht en warmte. Het advies is om olijfolie goed afgesloten, bij kamertemperatuur en in het donker bewaren. Donkere flessen of in blikken hebben daarom de voorkeur. Vreemd is het dan ook dat veel gerenommeerde grote merken nog steeds olijfolie in doorzichtige flessen verkopen. Indien goed opgeslagen, blijft de olie zeker 2 jaar goed. Extra virgine olie heeft overigens een langere houdbaarheid dan andere oliesoorten. Dit komt doordat de olie rijk is aan vitamine E en antioxidanten. De olie bestaat voor 80% uit onverzadigde vetzuren waardoor de olie minder snel oxideert. U herkent bedorven olie aan de penetrante, soms muffe, grondachtige lucht.
(Lees meer...)
bamibal
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding