Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik meerdere soorten ijzer slikken?

Ik heb een krap ferritinegehalte en duik na mijn menstruatie net onder de ondergrens, waardoor ik restless legs krijg en vermoeid raak. IJzerpillen (staaltabletten) van de huisarts hebben te weinig effect (geen, zeg maar) en voor een ijzerinfuus is het allemaal niet ernstig genoeg. Ik slik nu ijzer bisglycinaat, maar wil op dag 1-7à8 van mijn cyclus nog vloeibare ijzer erbij gebruiken, BlueIron of Florovital. Kan dit of is dit een recept voor nog meer ellende?

2 maanden geleden
Thecis
2 maanden geleden
Het lijkt mij beter om dit met de huisarts te bespreken. Vanuit mijn oogpunt (welke niet medisch is) zou het geen kwaad kunnen MAAR ik ken uw geschiedenis niet, weet niet wat de andere bloedwaardes zijn en kan derhalve geen enkele zinnige opmerking hierover maken die enige zekerheid kan geven. Eenieder die denkt dat die dat wel kan, liegt bij voorbaat (hoe hard dit ook klinkt).
Ritsuka
2 maanden geleden
Vitamine C zorgt ervoor dat ijzer beter opgenomen word. Probeer eens wat fruit te eten bij je ijzer pillen
tinus1969
2 maanden geleden
IJzer uit staalpillen wordt slecht opgenomen door je darmen. Er zijn veel adviezen mbt hoe opname te verbeteren; wel vitamine C, geen melk/zuivel zijn de bekendste.
Nog beter is rood vlees (rund of lam) of lever te eten; daar zit veel heem-ijzer in dat je darmen beter opnemen.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Wij kunnen hier nooit een goed antwoord geven. Heeft de huisarts ook andere bloedwaarden geprikt? Mijn zus heeft een samenhang tussen b12 en ferritine (beide te laag). Kan iets gedaan worden aan de menstruatie?
Ofwel, menstrueer je te hevig, of heb je endometriose etc. ?
Misschien kan een gynaecoloog advies geven. Ik zou niet zelf gaan dokteren.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
O ja, ik weet niet of de stoelgang dan prettig wordt met nog meer ijzer slikken (is misschien al ellendig).
Weet je ook waarom jouw ijzer sowieso al laag is?
Dat lijkt mij een goede start, de reden weten waarom je al laag zit. (Kan al door aambeien gebeuren).
Misschien kan een diëtiste hulp bieden.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Sorry voor het stalken, maar ik heb gekeken naar een oude vraag. Daarin staat dat je Fluoxetine gebruikt. Ik weet niet of het relevant is, maar dit medicijn kan ook een laag hb veroorzaken.
Amadea
2 maanden geleden
Toevallig las ik gisteren dat het drinken van veel zwarte thee door de tannine die daarin zit kan veroorzaken dat je lichaam ijzer niet goed kan opnemen. Mocht het zo zijn dat jij veel zwarte thee drinkt, dan kun je beter kiezen voor looizuurarme of kruidenthee.
Pieterke
2 maanden geleden
Teveel ijzer kan zeker kwaad. Je moet sowieso dat altijd in overleg met je arts doen. Dus even naar de huisarts.
Antoni
een maand geleden
@KleinDuimpje, bedoel je met 'hb' hemoglobine? Is de hemoglobinewaarde één van de genoemde bloedwaarden? Ik weet het niet zeker en ken de afkorting niet.
tinus1969
een maand geleden
Hb is idd Hemoglobine (standaard medische afkorting).
sijs
een week geleden
Bedankt voor de reacties! :) Mijn huisarts zei: ik ben niet bang voor ijzerstapeling bij jou, dus slik de Floravital er maar bij in die ene week. Dus dat doe ik nu. Maar het is denk ik vooral een opnameprobleem, want alsnog krijg ik tijdens/na mijn menstruatie last van restless legs en enorme vermoeidheid.
Korte reacties terug:
-Er zit al vitamine C bij de IJzer Bisglycinaat in
-Ik eet ook echt wel (rund)vlees, maar dat doet ook niets bij mij.
- Ik drink niet veel zwarte thee.
- B12 en Hb zijn ook laag, maar wel net binnen de marge.
- Ik slik nu ook monnikspeper, dat (na verloop van tijd) het bloedverlies zou moeten verminderen.
tinus1969
een week geleden
@sijs hoe laag is je B12?
tinus1969
een week geleden
@dijs, ben je wel eens getest op bv coeliakie, Crohn of prikkelbare darmen?
sijs
een week geleden
@tinus: per vorig jaar 218 (valt dus wel mee eigenlijk). Ik ben getest op coeliakie (negatief).
tinus1969
een week geleden
Maar heb je bv wel darmklachten? Ondergewicht?
sijs
een week geleden
prikkelbare darm zou wel kunnen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing