Recept huidcrème, voorgeschreven huisarts. Groot deel wordt vergoed door verzekering, klein deel niet. Dus geen vergoeding. Hoe los ik dit op?

Ik heb een recept voor een crème 30 gram:
Ketoconazol 2%,
Zinkoxide 10% DMB

De tube totaal zou me €40,= kosten, niet vergoed.
Een oplossing zou zijn: de zalf zelf mengen; ketoconazol wordt vergoed; zinkoxide kost € 4,=.

Te gek voor woorden; ik laat het nu gescheiden afleveren, maar hoe weet ik of straks de verhouding goed is, of maakt dit niet zoveel uit? Bijvoorbeeld omdat de verhouding sowieso al veilig is, en niet zo snel verkeerd gemengd kan worden?

En wat is het verschil tussen zinkoxide, waar het recept van spreekt, en zinkolie en zinkzalf waar de apotheek het over heeft?

En is er ook een manier om dit geheel wél vergoed geleverd te krijgen, misschien door een andere code of zo?

Ben benieuwd, hoor graag van jullie!

Toegevoegd na 2 minuten:
En wat betekent DMB, in het recept achter de term zinkoxide 10% ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bevat de crème niet ook hydrocortison?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verschil zinkolie en zinkzalf:
http://www.wondbedekkers.nl/keuzetabel/wondzorg/zinkoxide.htm Wat krijg je nu precies? Ik verwacht:
Ketoconazol 2% zalf
en Zinkoxide 10% zalf
Als je de 1:1 bij elkaar doet krijg je
Ketoconazol 1% en Zinkoxide 5%
Als de creme goed intrekt is dat geen probleem, dan gebruik je gewoon 2x zoveel en klopt het weer.

Antwoorden (1)

Zinkzalf is natuurlijk gewoon overal voor een appel en een ei te krijgen. \
Ketokonazol ook trouwens ; dat is toch een schimmelcreme ? Beiden zijn zonder recept verkrijgbaar. Ketokonazol vooral (eigenlijk alleen maar) onder de naam Nizoral en dat is inderdaad sch....duur ; veertig euro voor een tube.

Een alternatief - afhankelijk van de precieze indicatie - is wellicht het veel en veel en veel goedkopere Miconazol (ook een schimmeldoder), dat overal verkrijgbaar is voor tussen de 6 en 8 euro.

Je kunt zinkzalf en antischimmelcreme gewoon bij / naast / door elkaar gebruiken ; de zinkzalf is vooral om je huid een beetje te beschermen. Dat smeren we bij babies in dikke plakken op de billen tegen luieruitslag.

De werkzame stof is zinkoxide ; het maakt niet uit of je dat als zalf, creme, lotion, pasta, olie of wat dan ook opbrengt , de werking is het zelfde. Alleen kan in je gezicht bijvoorbeeld dikke witte pasta niet de eerste keus zijn.

Het is gewoon een huidmiddeltje, valt in principe niet onder de vergoeding.

Al deze middelen worden vooral ook veel gebruikt bij smetplekken, en eigenlijk zijn ze onderling vrijelijk uitwisselbaar. Je kunt ze overigens - als je van de ellende af bent - uitstekend voorkomen door je huid DROOG te houden (en dat lukt eigenlijk alleen maar met talkpoeder). Scheelt een hele hoop dure cremes in de toekomst.

Dokters kijken bij het voorschrijven van middelen niet zozeer naar de prijs (en worden vaak zelfs zonder dat ze het doorhebben ernstig beinvloed door artsenbezoekers). Vraag desnoods gewoon of je in plaats van ketokonazol gewoon miconazol kunt gebruiken. Pas wanneer er hormonen (cortizonen) in de creme zitten, moet je ze op recept halen, maar daar lees ik hier niks over. Die kunnen vaak heel goed helpen, maar helaas vaak maar tijdelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog even gezocht op DMB ; dat hoort bij de merknaam ; de zalf die je voorgeschreven hebt bevat dus ook cortisonen, dat kun je niet zelf vrij krijgen of mengen. Toch maar even in de buidel tasten dus, of je arts nog even navragen of je een alternatief kunt gebruiken. Dat hangt dus weer af van de indicatie.

https://www.efarma.nl/pages/iteminfo.asp?ItemID=15969355

Toegevoegd na 4 minuten:
https://www.apotheekkennisbank.nl/sites/default/files/content/leaflets/uploads/105154__PIL__Hydrocortison_1_Ketoconazol_2_Zinkoxide_10_creme_2012aug.pdf

Toegevoegd na 7 minuten:
En, gevonden, DMB is de fabrikant van het goedje ; De Magistrale Bereider uit Oud Beijerland.
is