kan het kwaad antibiotica capsules te openen?

een assistent van het zieken huis zei dat het kon omdat ik moeite heb met pillen in nemen,( angst om te stikken) al sinds dat ik een kind was.Nou lees ik in de bijsluiter dat dit niet kan .. ik begin nu erg te twijfelen want ik heb een hele kuur. waarom mag je ze niet openen en het poeder oplossen en innemen? waar is het perse slecht voor?

Toegevoegd na 27 seconden:
Ik heb ze trouwens ivm het plaatsen van zygoma ankers

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
35.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van veel antibiotica kan een drankje worden gemaakt. Vraag je arts dat voor te schrijven als dat gaat met het middel dat je moet slikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zag laatst in de apotheek dat er een soort gel bestaat om het doorslikken van medicijnen makkelijker te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De apotheek is dicht tot morgen en ik moet er vandaag al 3..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De apotheek is dicht tot morgen en ik moet er vandaag al 3..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor dit soort vragen mag je ook de huisartsenpost bellen.

Het beste antwoord

Het is afhankelijk van het soort capsule en het type antibioticum of een capsule open mag of niet. Omdat vanuit je vraag niet bekend is om welk middel en welke toedieningsvorm (gewone capsule of capsule met gereguleerde afgifte) het gaat, kan het antwoord dus eigenlijk niet gegeven worden. Vraag na bij de apotheek of de capsules open mogen en zeg erbij om welke capsules het gaat.

Wat betreft je slikklachten: er is sinds kort een speciale gel in de handel om gemakkelijk tabletten en capsules mee te slikken. Het heet Gloup slikgel en is verkrijgbaar bij de apotheek. Misschien wel iets voor jou!
Overigens is het voor antibiotica vaak ook een optie voor de arts om een drankje voor te schrijven. Als je bij de arts aangeeft dat je liever een drank hebt dan capsules, dan kan hij dit op het recept vermelden en krijg je bij de apotheek een drank mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vaak zitten die middelen in een capsule omdat ze irriterend of echt schadelijk kunnen zijn als ze eerder dan de gewenste plaats (vaak maag), in contact komen met je slokdarm, mond of slijmvliezen.
Dat hoorde ik tenminste eens, dat er bij sommige middelen een risico is dat je dan je slokdarm gaat verbranden.
En sowieso activeren ze dan veel te vroeg, en zal de werking minder zijn.

Heel soms mag het, maar alleen in strict overleg met je arts of de apotheek.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus ik moet ze nu wel forceren heel in te nemen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, en therapie gaan zoeken voor je angsten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon terug naar de apotheek en om een suspensie vragen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik weet niet hoe groot de pillen zijn, maar over het algemeen is een gemiddelde hap eten echt 2-3x zo groot dan zo'n pilletje.
Lichamelijk kun je het dus prima wegkrijgen, het is puur psychisch. En daar kun je hulp voor zoeken. Je kunt bij de apotheek vragen of er een andere oplossing is, maar dat is weglopen van je probleem, je kunt er beter aan gaan werken, zodat je straks minder moeite hebt met pillen.