Welk van deze pijnstillers is het sterkste?

Beste mensen en beste "Goeievraag.nl" bezoekers,

ik ben 3 dagen geleden geopereerd aan mijn keelamandelen (amandelrestje) en sindsdien heb ik ontzettend veel keelpijn, ijslollies en ijswater helpt gewoon niet.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd is "Ibuprofen 600mg" samen met een protonpompremmer (maagzuurremmer), Dafalgan Forte (1gram) en Voltaren 50mg.

Geen van deze 3 pijnstillers helpen bij mij! :(

Ik word er gek van en heb met momenten dat ik echt wil sterven!!! :(

Van Dafalgan Codeïne en Tramadol weet ik dat ik er overgevoelig voor ben (ik krijg er ademdepressie van).

Mijn 1ste vraag: welk van de eerste 3 pijnstillers die ik heb opgenoemd is het sterkste om de pijn symptomatisch te behandelen?

2de vraag: is er een alternatief voor Dafalgan Codeïne, Tramadol en alle andere opiaten die evensterk werken????? Want ondanks de ademdepressie werd de pijn wel zeer goed onderdrukt in der tijd. Bestaat er geen alternatief voor opiaten en de eerste 3 pijnstillers die ik heb opgenoemd?

Kort gezegd; ik zoek een sterke pijnstillers, goddddd help!!! :(

We hebben daarstraks de KNO arts gebeld en die stelde dus Voltaren voor maar dit helpt niet! :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Warme kamillethee met honing helpt wel een beetje, je blijft de eerste dagen, altijd een beetje pijn houden en gaat wel weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel je huisarts. En vraag goede pijnstillers. Ik kreeg vorig jaar naxo..... En die werkte erg goed en ontstekings remmend

Antwoorden (5)

Ik denk dat je eerste medicijn het beste effect zal hebben gehad.

En voor de rest zou ik zeggen; morfine

Als je meent dat je er zo veel last van hebt dat je echt wil sterven, zou ik er meteen mee naar een huisarts gaan en zeg het dan hoe je het hierboven geformuleerd hebt. Grote kans dat hij hetzelfde zegt. Morfine dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, eerst en vooral bedankt voor je snelle reactie... Als ik overgevoelig ben voor opiaten, wil dat dan ook zeggen dat ik overgevoelig zal zijn voor morfine???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon even de kno poli bellen. Misschien kunnen die kijken naar een goede pijnstiller voor je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik al reeds gedaan, ze stelden Voltaren voor..............?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou niet lachen, maar telkens 2 paracetamol helpt ook. Die heb ik na mijn operatie geslikt. Bovendien is de pijn over een paar dagen een heel stuk minder. Niet praten of fluisteren ( even slecht) en domweg uitzitten. Heel veel sterkte!
Koude compressen op de keel helpen ook ( van die ijspakjes die je in de vriezer kunt bewaren). Wel doek tussen huid en pakje leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Morfine is naar mijn weten, 1 van de sterkste pijnstillers die je kunt krijgen. Dus als je er overgevoelig voor bent, zou ik je heel goed laten informeren door een deskundig persoon. Iemand die je hele situatie kent. Omdat allergie, drank/drugs gebruik en nog een lijst met dat soort dingen van groot belang is bij morfine. Dus echt eerst even naar de huisarts (voordat iemand hier een typ fout oid maakt, en jij in het ziekenhuis beland) iig heel veel sterkte toegewenst. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg bloemkool avatar. Is het niet handig om er dan even een telefoon nummer bij te zetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VS geeft aan overgevoelig te zijn voor opiaten, dus morfine is geen optie. De vraag is alleen of hij gevoelig is voor álle opiaten, de reacties kunnen namelijk verschillen per middel. Maar aangezien een ademhalingsdepressie geen overgevoeligheidsreactie is maar een gevolg van demping van het centrale zenuwstelsel, lijkt mij een sterker opiaat niet voor de hand liggen als het zwakkere opiaat dit effect al geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daarom adviseer ik om de huisarts te benaderen. Hij of zij kan je doorverwijzen naar een deskundig persoon op dat gebied.
Ibuprofen van 600 mg is toch best wel een sterke pijnstiller.
In de meeste gevallen is paracetamol de veiligste manier om pijn te bestrijden. Je kunt het altijd eens proberen, dit medicijn heeft de minste bijwerkingen en werkt meestal goed. In sommige gevallen werkt een pijnstiller zoals diclofenac beter. Vooral wanneer je last hebt van pijn na een operatie.

Wil je echt de sterkste pijnstillers gebruiken dan zou ik vragen naar oxycodon, fentanyl en buprenorfine) dat zijn opioïden. Het zijn de sterkste pijnstillers die beschikbaar zijn en worden alleen bij hevige pijn gebruikt. Ze worden meestal in de vorm van een tablet, huidpleister, zetpil of injectie gegeven. Ze worden alleen op voorschrift verstrekt. Zolang je deze pijnstillers gebruikt, houdt je arts de dosis en je reactie op het medicijn scherp in de gaten.

Sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je de ibuprofen gecombineerd met paracetamol (dafalgan)? Zowel ibuprofen als voltaren behoren tot de NSAID's. Die mag je niet met elkaar combineren, maar je mag wel paracetamol erbij nemen.

Voor opiaten is helaas geen alternatief. Het zijn de sterkste pijnstillers die we hebben, en daarvan heb jij de zwakkere gehad: tramadol en codeïne behoren tot de zwakwerkende opiaten, daarna komen de sterkwerkende opiaten als morfine, oxycodon, fentanyl etc. Als je overgevoelig bent voor opiaten, betekent dit dat je gevoelig bent voor sterke pijnstillers. Helaas kun je dan alleen maar paracetamol en NSAID's gebruiken. Specifiek voor zenuwpijn zijn er nog andere middelen, maar daar is bij jou geen sprake van. In dat geval is er buiten paracetamol, NSAID's en opiaten helaas geen alternatief.

Een enkele keer reageren mensen die niet goed tegen tramadol kunnen, wél goed op morfine. Maar bij een ademhalingsdepressie kun je dat risico niet nemen: morfine werkt sterker op het centrale zenuwstelsel dan tramadol of codeïne, dus is de kans op een ademhalingsdepressie ook groter. Natuurlijk hangt dat ook van de dosering af, maar in jouw geval zal een arts je waarschijnlijk niet buiten het ziekenhuis deze middelen voor willen schrijven. Het is gewoon te gevaarlijk.

Neem contact op met je huisarts of je specialist, en eventueel ook de apotheker. Qua pijnstilling heb je geen andere smaken dan de hierboven genoemde. Je kunt dat optimaal krijgen door elke vier uur twee keer 500 mg paracetamol te nemen (maximaal 8 tabletten van 500 mg per dag) en daarbij ook met regelmaat de voltaren óf de ibuprofen. Overleg of eventueel tijdelijk de dosering daarvan nog omhoog zou kunnen. Als je eenmaal een spiegel hebt opgebouwd van beide middelen, zullen ze effectiever werken.

Wat ik verder nog kan bedenken, is dat je huisarts je mogelijk een kalmerend middel erbij geeft, om de eerste dagen beter door te komen. Alleen werken ook die middelen dempend op het centrale zenuwstelsel, dus dat is een risico. Verder weet ik niet of er nog middelen zijn die lokaal zouden kunnen werken. Er zijn bijvoorbeeld verdovende keelsprays met lidocaïne of een dergelijk middel. Het probleem is alleen dat als je keel verdoofd is, je niet goed kunt slikken. Misschien dat een laaggedoseerd preparaat dan mogelijk is, zodat je niet helemaal verdoofd bent. Ik heb geen idee of dat kan in zo'n 'vers' operatiegebied in je mond, maar je zou het kunnen voorleggen als idee aan de apotheker en KNO-arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst moet je pijnstillers op gezette tijden innemen, ik neem dat je iedere dag 4 ibuprofen in mag nemen, dus dan zul je, om de spiegel op peil te houden iedere 6 uur moeten nemen... Dus niet alleen wanneer je pijn voelt, daarnaast kun je paracetamol gebruiken, dat mag en is niet schadelijk. Let wel op dat je dan niet meer als zes paracetamol gebruikt per dag. Sterkte...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een speciaal opiaat, palladon is een krachtige pijnstiller die in verhouding tot andere opiaten minder ademhalingdepressie, sufheid en euforie veroorzaakt.
Het middel is vrij onbekend, zelfs veel anesthesiologen kennen het niet.
Het is echter in Nederland geregistreerd , valt in zijn volle omvang onder de opiumwet en werkt veel sterker dan tramadol.

Van de door jou genoemde pijnstillers is tramadol overigens de sterkste pijnstiller als antwoord op je vraag.

Denk er wel om dat diclofenac (voltaren) en ibuprofen een bloedverdunnende werking hebben en bij geknipte amandelen dus nabloeding kunnen geven.

Het is jammer dat je ook op paracetamol/codeine 500/20
ongunstig reageert, het is meestal een goede pijnstiller, sommige mensen echter missen het vermogen om in de lever de codeine om te zetten in morfine, welke de feitelijke pijnstilling (naast die van paracetamol) veroorzaakt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het door mij genoemde middel Palladon is soms bekend onder de naam Hydromorfon.
De dosering is 3-6 maal lager dan morfine omdat het een veel sterkere werking heeft als laatstgenoemde.
het is zowel als gewone als als slow release preparaat verkrijgbaar. Bij de laatste kun je met twee capsules per dag toe.
Het advies er wat kalmerends bij te vragen kan een hele goede zijn. De combinatie met oxazepam werkt vaak goed uit.
autorijden is er dan NIET bij, met name oxazepam is een NO NO als het om actieve verkeersdeelname gaat.
De vraag is echter of artsen je voor een relatief kortdurende pijn zulke zware middelen geven.