Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat doet 3g dafalgan (achter elkaar slikken)met je lichaam?

Ik heb net gehoord dat mijn vriendin 6x 500 mg dafalgan heeft genomen omdat ze veel pijn had in haar spieren,maar volgens mij is dat overdosering. Welke (schadelijke)gevolgen kan dit hebben en welke symptomen kan ze verwachten?en hoe erg is het?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij een overdosis wordt de lever ernstig en blijvend beschadigd. Indien iemand in één keer meer dan 8 gram (16 tabletten van 500 mg) heeft ingenomen, is het belangrijk dat de huisarts meteen gewaarschuwd wordt. Bij kinderen ligt dat nog gevoeliger. Bij hen treden al leverbeschadigingen op bij inname van éénmaal de maximale dagdosering. Vooral de zoete paracetamoldrankjes zijn wat dat betreft berucht.. Het is zeer belangrijk dat u de doseringsvoorschriften goed opvolgt. De normale maximale dagdosis bevindt zich namelijk niet ver van de giftige of zelfs dodelijke dosis. Het is gemakkelijk grote hoeveelheden paracetamol in te slaan, waardoor het middel wel eens wordt gebruikt bij een poging tot zelfdoding. De leverbeschadiging is dan zodanig dat men eraan overlijdt. Het stervensproces is verre van aangenaam en duurt dagen tot weken. Toegevoegd na 2 minuten: Paracetamol is meestal een uiterst veilig middel, maar onschuldig is het niet. Om vergiftiging te kunnen veroorzaken moet men een aantal keren de aanbevolen dosis paracetamol innemen. Iemand die 70 kilo weegt, moet bijvoorbeeld minimaal 16 tabletten van 500 mg innemen voordat er vergiftigingsverschijnselen als gevolg van een overdosis kunnen optreden. De kans om te overlijden is uiterst klein, tenzij iemand meer dan 50 tabletten van 500 mg inneemt. Bij giftige doses kan paracetamol de lever beschadigen, waardoor leverinsufficiëntie kan ontstaan. SYMPTOMEN EN DIAGNOSE Bij de meeste overdoses treden niet onmiddellijk symptomen op. De concentratie paracetamol in het bloed, als deze twee tot vier uur na inname wordt gemeten, heeft een betrouwbare voorspellende waarde voor de ernst van de leverbeschadiging. Als het om een zeer grote overdosis gaat, verlopen de symptomen in vier fasen. In fase 1 (na een aantal uren) moet het slachtoffer soms braken, maar lijkt verder niet ziek te zijn. Veel mensen krijgen pas in fase 2 (na 24 uur) last van symptomen, zoals misselijkheid, braken en buikpijn. In deze fase wijst bloedonderzoek uit dat de lever abnormaal functioneert. In fase 3 (na twee tot vijf dagen) wordt het braken ernstiger. Onderzoek wijst uit dat de lever slecht functioneert. Het slachtoffer krijgt geelzucht en bloedingen treden op. In fase 4 (na vijf dagen) volgt snel herstel óf leverinsufficiëntie, hetgeen dodelijk kan zijn.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/divers...
http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec24/ch2...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100