Is de halfwaardetijd van een medicijn afhankelijk van de dosis?

Als je bij een bepaald medicijn (1mg) een halfwaardetijd hebt van 8 uur (100% 12u?) : Gaat dan de Halfwaardetijd omhoog bij een hogere dosis (zeg maar 2mg), of gaan je nieren gewoon harder werken waardoor de afbraak tijd en halfwaardetijd gelijk blijft?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (1)

De halfwaardetijd (of halveringstijd) is de tijd die nodig is om de hoeveelheid van het geneesmiddel in het bloed te halveren. Deze tijd is niet afhankelijk van de dosis.

Bij een dubbele dosis zal de werkingsduur meestal met één halfwaardetijd verlengd worden.
SimonV