Is de schaal van bruine eieren steviger als die van witte?

Toen ik straks in de supermarkt eieren kocht, maakte ik wel 3 a 4 dozen met witte eieren open waarvan de inhoud beschadigd was. Van de eerste doos met bruine eieren bleek de inhoud echter onbeschadigd. Bij het openbreken leek het ook of de schaal inderdaad taaier was. Is dat daadwerkelijk zo, en wat is daar dan de oorzaak van? Of heb ik gewoon een toeval getroffen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De kleur van eieren zegt iets over het ras van de kip maar de hardheid van de schaal is vooral afhankelijk van het voer. Krijgen de kippen te weinig calcium dan zijn de schalen dunner, ongeacht de kleur. Om die reden strooide ik altijd een laagje schelpengrit in de legnesten van mijn kippen.

Dat zal eerder aan het voer van de kip liggen en aan de rijstijl van de chauffeur dan aan de kleur van het ei.

Nee, dat maakt in principe niets uit. Dus ik denk dat het gewoon toeval is geweest. Ik koop meestal bruine eieren en kijk ook altijd eerst naar de inhoud en soms zijn deze ook beschadigd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100