Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de schaal van bruine eieren steviger als die van witte?

Toen ik straks in de supermarkt eieren kocht, maakte ik wel 3 a 4 dozen met witte eieren open waarvan de inhoud beschadigd was. Van de eerste doos met bruine eieren bleek de inhoud echter onbeschadigd. Bij het openbreken leek het ook of de schaal inderdaad taaier was. Is dat daadwerkelijk zo, en wat is daar dan de oorzaak van? Of heb ik gewoon een toeval getroffen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De kleur van eieren zegt iets over het ras van de kip maar de hardheid van de schaal is vooral afhankelijk van het voer. Krijgen de kippen te weinig calcium dan zijn de schalen dunner, ongeacht de kleur. Om die reden strooide ik altijd een laagje schelpengrit in de legnesten van mijn kippen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zal eerder aan het voer van de kip liggen en aan de rijstijl van de chauffeur dan aan de kleur van het ei.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjonge...waar slaat dat nou weer op? :P
Net alsof dat de chauffeur agressief rijgedrag zou vertonen dat de eieren dan opeens wit worden ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohja, en trouwens...een kip legt eerst eieren voordat ze naar de slacht gaat.
Dus een kip heeft nog nooit in een vrachtwagen gezeten, en het aanmaak proces van het ei stopt al wanneer het ei gelegd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die eieren komen niet vanzelf bij de winkels, als de chauffeur van bedrijf A niet zo voorzichtig rijdt zullen de eieren eerder breken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh...ligt het aan mij of snap ik de reacties van Fietser12 niet? Wat heeft het met de slacht van kippen te maken en of een kip in de vrachtwagen zit? (Dooie kippen zitten daar trouwens wel weer in hoor, Fietser12 ;-)) Het klopt dat het voedsel wat de kip krijgt bepaald hoe sterk het ei wordt (zie uitgebreidere uitleg van Keesvi) e dat Anna85 zoveel kapotte aantrof zou inderdaad met rijgedrag van de chauffeur, of een chagrijnige vakkenvuller, te maken kunnen hebben....
Nee, dat maakt in principe niets uit. Dus ik denk dat het gewoon toeval is geweest. Ik koop meestal bruine eieren en kijk ook altijd eerst naar de inhoud en soms zijn deze ook beschadigd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding